Cthulhu seikkailusi

Mainion kauhumaailman keskustelualue. Sekä alkuperäinen että d20 versio

Valvojat: Thaumiel_Nerub, EvilJänis

Cthulhu seikkailusi

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » 10 Joulu 2008, 08:15

Minkälaisia seikkailuja olet vetänyt tai pelannut CoCissa? Mitä niissä on tapahtunut? Mikä on ollut juonen koukkuna? Miten se on päättynyt?

Itse en muista todellakaan 90-luvun Cthulhuilusta mitään. Tiedän, että sitä on pelattu mutta ei ole mitään muistikuvaa enää, mitä niissä on tapahtunut.

Muutama vuosi sitten koitin avovaimolleni johtaa Cthulhua ja hahmonluonnin nopanheittoja "tulkitsemalla" hahmoksi sitten tuli hieman rääväsuinen tummaihoinen ylipainoinen aarteenetsijätantta. Alku tuntui jo kankealta kun hahmoa pällisteltiin, mutta ajateltiin, että vaihtelua tuokin. Pelissä ei oikeastaan paljoa alkua pidemmälle päästy, kun se jo kuivui pahasti kasaan. Amerikassa tuo täti asui ja jostain syystä mitä en muista, sai vihiä jostain aarteesta Etelä Amerikan sademetsissä. Pusikkoon hän pääsi ja peli loppui ponnettomuuteen.

Cthulhua tekisi mieli johtaa, mutta tuo avokki ei siitä ole juurikaan innostunut, eli olisi mukava lukea teidän CoC seikkailuistanne sen sijaan.
Avatar
Thaumiel_Nerub
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 4630
Liittynyt: 30 Tammi 2007, 15:38
Paikkakunta: Otamo

ViestiKirjoittaja VentrueCupFinalist » 10 Joulu 2008, 15:15

Aika laajan keskustelun herätit :D Ainkin omat CoC seikkailuni ovat olleet niin laajoja ja rönsyileviä, että niitä on vaikea kasata nopeasti minkäänlaiseksi kuvaukseksi. Lisäksi ison seikkailun sisään on mahtunut monia pieniä juttuja aina kummitustalossa vierailusta omituisen, maatilalla riehuneen taudin selvittämiseen.

CoC hahmonluontihan on siinä mielessä hankala, että jos heittelee nopilla statsit ja katselee hahmoa sen jälkeen, voi saadakin hahmon, jota ei ole kiva pelata. Me olemme luoneet CoC hahmot aina niin, että heitämme ensin kaikki noppatulokset ja jaamme sitten ne statseihin (Eli siis jaamme niiden kesken, jotka heitetään samalla määrällä noppia.). Näin hahmon saa hiukan edes ohjattua sinne suuntaan kuin itse haluaa. Aina mukaan mahtuu ylläreitä, mutta yleensä ne osoittautuvat ihan mukaviksi.

Ihan ensimmäisessä johtamassani CoC seikkailussa pelaajien hahmot olivat kaikki nuoria relic hunttereita (tyyliin Indy tai Lara Croft) New Orleansista. He osallistuivat (muistaakseni) vanhan kiinteistön huutokauppatilaisuuteen, jossa taloa kierrellessään törmäsivät talon edesmenneelle omistajalle osoitettuun kirjeeseen. En muista enää tarkkaan yksityiskohtia, mutta kirjeen perässä hahmot ajautuivat yliopiston pölyisiin arkistoihin tutkimaan tuon kuolleen talonomistajan taustaa ja pääsivät vanhan reliikin (Se oli Longinuksen keihään tapainen peitsi, mutta en kuolemaksenikaan muista mikä mytologia siinä oli takana.) jäljille. Tätä reliikkiä metsästäessään he sitten matkasivat ainakin Kalliovuorilla, Alaskassa, Etelä-Amerikan viidakossa ja taisivat päätyä merenalaisille raunioillekin ;) Aina "Tomb Raider" tyylinen juoni kaikin puolin. Tämä seikkailu kesti kaksi vuotta (tosiaikaa) ja sen sisään mahtui vaikka millaisia pieniä sivujuonia.
Vinculum 15.3.2008
Se on tyhmä joka haukkuu toista (päiväkotiviisaus, josta aikuisilla olisi opittavaa)
"I, at any rate, am convinced that He (God) does not throw dice."
-Albert Einstein
Avatar
VentrueCupFinalist
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 1480
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 18:11

ViestiKirjoittaja jonir » 10 Joulu 2008, 15:37

Cthulhun pelauttaminen naispuoliselle on kuin työntäisi kätensä pyörivään sirkkeliin (ainakin omasta mielestäni).

Cthulhuun olen ottanut vaikutteita Sierran vanhoista Point and Click-peleistä, erityisesti Gabriel Knightista (taas se jauhaa peleistä...) josta olen piste-systeemin ripannut omiin peleihin, eli johtolankojen löytämisestä saa pisteitä ja tällä tavoin lasketaan lopussa sitten kuinka hyvin tuli rikos selvitettyä.

Mitenkään hienoja tai erikoisia pelini eivät Cthulhun suhteen ole olleet, useimmin ne ovat olleet tavallista murhaajan jahtaamista mutta eräs pelikerta muistui mieleeni äskettäin:
Pelaajan piti selvittää mistä merellä tulevat valot johtuivat joita kyläläiset näkivät, myöhemmin selvisi että kyse ei ollut ufoista vaan opiskelijoista jotka lähettivät valomerkkejä salakuljettajille jotka toivat viinaa kieltolain aikaan maihin. Tämä miellytti minua kun pelaaja etsi sammakko-olentoja vaikka ratkaisu oli paljon arkipäiväisempi.

Nyt on taas Cthulhu-seikkailu kirjoitettavana mutta en tiedä vain että kenelle sitä pelauttaa, tarkoitus olisi pelauttaa peli eksoottisessa ympäristössä nimittäin Sveitsissä.
Nörttiys suosii nörttiä!
Avatar
jonir
 
Viestit: 347
Liittynyt: 30 Maalis 2008, 19:25

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » 11 Joulu 2008, 08:56

Myös Dark Corners of Earth taitaa antaa aikamoisia eväitä CoC seikkailulle p&p ympäristössä, vaikka loppua kohden räiskinnäksi muuttuukin. Cthulhussa on myös paaaljon kampanjoita ja seikkailuita, ja jo ihan peruskirjassa on usea seikkailu tutkittavaksi.

Ainakin edellisissä ketjuissa Evil-Jäniksen professori-häröilyt on mielenkiintoisia XD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 4630
Liittynyt: 30 Tammi 2007, 15:38
Paikkakunta: Otamo

ViestiKirjoittaja Kuusikeiju » 12 Joulu 2008, 13:12

Olen pelannut Cthulhua kolmessa eri peliporukassa ja ne ovat keskenään hyvin eri tyyppisiä kampanjoita. Viimeisin on paras ja se sijoittuu nylkyaikaan (tai lähimenneisyyteen: kampanjassa taidetaan elää parhaillaan vuotta 2002).

Monet episodit ovat rakentuneet hahmojen ympärille. Yksi hahmoista on egyptologian professori, jonka kollegat kiristivät häneltä muinaisesineitä tarvitakseen niitä egyptissä jossakin hämärissä kokeissa. Kun proffa ei luovuttanut esineitä, ne varastettiin. Menimme Egyptiin "lomalle" ja samalla etsimään ex-kollegoja laittomalta ja luvattomalta kaivausalueelta tarkoituksena saada muinaisesineet takaisin.

Pitkät osiot ovat rakentuneet myös salaperäisen venäläisemigrantin ympärille. Tämä 1800-luvulla hautrakiven mukaan kuollut, yli 200-vuotias ukko kun aiheutti hahmoille paljon päänvaivaa ja pitkään rekonstruoimme hänen henkilöhistoriaansa fragmenteista kun tuli törmättyä häneen tai hänen lakeijoihinsa monissa epäilyttävissä yhteyksissä. Lisäksi tyyppi piiritti yhtä porukan hahmoista, kun oli valinnut hänet puolisokseen ja lopulta kaappasi naisen linnaansa Siperiaan. Pelastusretki oli kampanjan ensimmäisen kauden suuri hupennus, eikä siltä reissulta palattu mieleltään terveenä.

Oman hahmoni ensimmäinen seikkailu oli esimerkiksi sellainen, että kun muut olivat juuri tuskailleen vanhan perintölinnan kanssa, niin minun vakjuutustarkastajani tuli mukaan yhtiön vaatiessa pakollista vakuutustarkastusta kyseisen linnan suhteen. Seurauksena oli eräänlainen paluu kauhujen luolaholviin muille hahmoille ja hyvin erikoinen kokemus omalle keltanokalleni.

Kun kampanja on jatkunut pitkään, niin aika paljon toimii hahmojen omien motivaatioiden ja tutkimusten varassa. Sitten PJ hämmentää väliin. Viime kerralla hahmot kävivät pöpilässä katsomassa sinne päätynyttä ystäväänsä (ex-hahmoa) ja huomasivat, että hän on kadonnut. Kuulemma isä ja äiti hakivat hahmon, mutta tuntomerkit eivät viitanneet isään ja äippään, vaan mysteerisalaseuran johtajaan. Nyt mietimme mistä saada kyseinen salaseura kiinni.
Roudan maan toinen painos nyt ulkona. Myrrysmiehet kustantaa ja jälleenmyy.
Avatar
Kuusikeiju
 
Viestit: 418
Liittynyt: 11 Kesä 2004, 13:17

Re: Cthulhu seikkailusi

ViestiKirjoittaja VentrueCupFinalist » 15 Joulu 2008, 12:07

Thaumiel_Nerub kirjoitti:
Muutama vuosi sitten koitin avovaimolleni johtaa Cthulhua ja hahmonluonnin nopanheittoja "tulkitsemalla" hahmoksi sitten tuli hieman rääväsuinen tummaihoinen ylipainoinen aarteenetsijätantta. Alku tuntui jo kankealta kun hahmoa pällisteltiin, mutta ajateltiin, että vaihtelua tuokin.


Kun luin tämän viestin uudelleen niin tuli mieleen, että miksi tämä hahmo ei napannut? Kuulostaa oikeasti aika hauskalta hahmolta seikkailemaan yksin CoC:n synkässä maailmassa :) Mielestäni juuri tuollainen hahmo sopisi CoC sooloiluun, jos ne professorit unohdetaan... proffa toimii aina :)
Vinculum 15.3.2008
Se on tyhmä joka haukkuu toista (päiväkotiviisaus, josta aikuisilla olisi opittavaa)
"I, at any rate, am convinced that He (God) does not throw dice."
-Albert Einstein
Avatar
VentrueCupFinalist
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 1480
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 18:11

Re: Cthulhu seikkailusi

ViestiKirjoittaja Luddiitti » 15 Joulu 2008, 13:55

Anteeksi, mutta ihan mielenkiinnosta kysyn, että tapaatteko heittää nopalla pituudet, painot, ihonvärit, tukanvärit, luonteenpiirteet? Tuli vain yllätyksenä ainakin itselleni, että "noppia tulkitsemalla" hahmosta tuli "rääväsuinen" (viittaa ilmeisesti että jostakin taulukosta on heitetty luonne) sekä "tummaihoinen" ja "ylipainoinen" (viitannee, että hahmon ulkomuotoon vaikuttavat asiat on myös heitetty jonkin taulukon mukaan).
"I say to you againe, doe not call up Any that you can not put downe; by the Which I meane, Any that can in Turne call up somewhat against you, whereby your Powerfullest Devices may not be of use."
H.P. Lovecraft
Avatar
Luddiitti
 
Viestit: 216
Liittynyt: 24 Loka 2008, 19:44

Re: Cthulhu seikkailusi

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » 16 Joulu 2008, 17:16

Luddiitti kirjoitti:Anteeksi, mutta ihan mielenkiinnosta kysyn, että tapaatteko heittää nopalla pituudet, painot, ihonvärit, tukanvärit, luonteenpiirteet? Tuli vain yllätyksenä ainakin itselleni, että "noppia tulkitsemalla" hahmosta tuli "rääväsuinen" (viittaa ilmeisesti että jostakin taulukosta on heitetty luonne) sekä "tummaihoinen" ja "ylipainoinen" (viitannee, että hahmon ulkomuotoon vaikuttavat asiat on myös heitetty jonkin taulukon mukaan).


CoCin hahmonluonnissa heitetään ominaisuudet ja näitä satunnaisesti sääntöjen mukaan arvottuja tuloksia sitten tulkittiin. Jos haluan pelata laihaa älykästä miestä ja hahmon STR ja CON arvot ovat 15 kun INT on 4 niin eipähän ihan mene tasan. Eli tuo rääväsuinen tuli sitten skillien ja statsien mukaan päätettyä, tummaihoinen huvin vuoksi (kai sekin oli jotenkin hahmolomakkeen tuloksilla tulkittu) ja ylipainoinen viittasi siihen, miten noppien tulokset oli menneet tuonne fyysiselle puolelle aika paljon keskivertoa ylemmäs. Ei tuollaisten asioiden kehittämiseen taulukoita tarvita, sillä voihan hahmon statseja pohtimalla saada myös mielikuvan minkälainen hahmo on (siis jos ensin heitellään ja sitten mietitään).

Ei siis ole käytetty mitään taulukoita.
Avatar
Thaumiel_Nerub
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 4630
Liittynyt: 30 Tammi 2007, 15:38
Paikkakunta: Otamo

Re: Cthulhu seikkailusi

ViestiKirjoittaja Maxxx_Royall » 17 Joulu 2008, 10:55

Luddiitti kirjoitti:Anteeksi, mutta ihan mielenkiinnosta kysyn, että tapaatteko heittää nopalla pituudet, painot, ihonvärit, tukanvärit, luonteenpiirteet? Tuli vain yllätyksenä ainakin itselleni, että "noppia tulkitsemalla" hahmosta tuli "rääväsuinen" (viittaa ilmeisesti että jostakin taulukosta on heitetty luonne) sekä "tummaihoinen" ja "ylipainoinen" (viitannee, että hahmon ulkomuotoon vaikuttavat asiat on myös heitetty jonkin taulukon mukaan).


Juuri tuosta Thaumielin mainitsemasta ominaisuuksien välisestä vertailusta käy esimerkkinä CoC säännöissä olevan valmishahmo (nimeänsä en sää nyt päähäni... Walter jotain), jolla oli CON 16 ja STR 4 (paljon massaa mutta vähän voimaa siis) ja hänen todettiin yksikantaan olevan ylipainoinen johtuen juuri tuosta ominaisuuksien välisestä erosta. Samanlaisia vertailu ominaisuuksia on muissakin peleissä mm. dunkun Int ja Wisdom, joista myöskin esimerkkejä on (ainakin suomenkielisessä ns. punaisessa latikossa). Appearance ja Charisma olisivat tällainen pari, kuten myös tavallaan agility ja dexteritykin (jos ne toisistaan on erotettu).
Avatar
Maxxx_Royall
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 1084
Liittynyt: 03 Joulu 2006, 19:48

ViestiKirjoittaja Luddiitti » 17 Joulu 2008, 14:58

Mjaa, ei me olla koskaan vedetty ykskantaan noin yksioikoisia päätöksiä ulkomuodon suhteen. Eri asia tietenkin, jos molemmat osapuolet ovat asiasta samaa mieltä. Tältä välttyäksemme niissä peleissä, joissa ominaisuudet heitetään sen sijaan että ne vapaasti allokoidaan mielensä mukaan jollakin vakiopistemäärällä, olemme heittäneet useamman noppaheittosarjan, josta sitten PJ ja pelaaja valitsevat sellaisen tasapainoisen sarjan joka sopii molemmille.
"I say to you againe, doe not call up Any that you can not put downe; by the Which I meane, Any that can in Turne call up somewhat against you, whereby your Powerfullest Devices may not be of use."
H.P. Lovecraft
Avatar
Luddiitti
 
Viestit: 216
Liittynyt: 24 Loka 2008, 19:44

ViestiKirjoittaja Maxxx_Royall » 17 Joulu 2008, 15:06

Luddiitti kirjoitti:Mjaa, ei me olla koskaan vedetty ykskantaan noin yksioikoisia päätöksiä ulkomuodon suhteen. Eri asia tietenkin, jos molemmat osapuolet ovat asiasta samaa mieltä.


Ei välttämättä tarvikkaan mutta pelinkirjan kirjoittajat/suunnitelijat olivat ko. tapauksessa niin tehneet (ehkä siksi että sillä tavalla on luontevasti selitetty tuo huomattava 12 pisteen ero toisiinsa läheisesti liittyvien fyysistenominaisuuksien välillä). Eikä se sitä paitsi väärän suunatainen tulkinta olisi muutenkaan. Isokokoinen mies joka on viettänyt elämänsä ruuan ja kirjojen parissa on normaalimpi ja uskottavampi selitys kuin hämmentävä tieteellinenkoe jonka lopputuloksena 62 kiloinen rääpäleen kehon tiiveys on lisääntynyt.
Avatar
Maxxx_Royall
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 1084
Liittynyt: 03 Joulu 2006, 19:48

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » 17 Joulu 2008, 19:05

Luddiitti kirjoitti:Mjaa, ei me olla koskaan vedetty ykskantaan noin yksioikoisia päätöksiä ulkomuodon suhteen. Eri asia tietenkin, jos molemmat osapuolet ovat asiasta samaa mieltä. Tältä välttyäksemme niissä peleissä, joissa ominaisuudet heitetään sen sijaan että ne vapaasti allokoidaan mielensä mukaan jollakin vakiopistemäärällä, olemme heittäneet useamman noppaheittosarjan, josta sitten PJ ja pelaaja valitsevat sellaisen tasapainoisen sarjan joka sopii molemmille.


Off-topic:

Jeps, en minäkään aina hahmonluonnissa tuollaista käytä. Yleensä jos vain mahdollista niin preferoin pisteiden jakoa. Jos ominaisuuksia lähtee heittelemään annan x määrän uusintayrityksiä, yleensä annan myös heittää pisteet paperille ja antaa pelaajan määrätä mikä menee minnekin ominaisuuteen... Annan pelaajalle erilaisia hahmonluontitapoja erilaisiin peleihin ja eri kampanjoihin. Ei siinä ole mitään ihmeellistä tai mitään rajoittavaa, jos nyt kerran pelaaja on heittänyt hahmolle yhdellä kerralla ominaisuudet ja sitten päättänyt, niitä tulkitsemalla millainen hahmo on ulkoisesti ja luonteeltaan.

Maxxx selvitti myös hyvin samaa asiaa.
Avatar
Thaumiel_Nerub
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 4630
Liittynyt: 30 Tammi 2007, 15:38
Paikkakunta: Otamo

ViestiKirjoittaja VentrueCupFinalist » 18 Joulu 2008, 10:22

En tiedä, mutta Luddiittia saattoi tässä kenties ihmetyttää sama asia kuin minuakin ja siksi hän siitä kysyi. Nimittäin aloitusviestistä sai hiukan sen kuvan, että koko peli tyssäsi alkuunsa koska hahmo oli nopateltu sellaiseksi joka ei miellyttänyt.

Meillä oli aikanaan sellainen CoC johtaja, joka ei antanut heitellä hahmojen statteja aiemmin kuvaamallani tavalla (eli heitetään ensin paperille ja sitten vasta jaetaan statteihin), vaan piti tiukasti kiinni siitä, että yksi statti heitetään kerrallaan. Sitten pj tulkitsi tulokset. Voitte vain kuvitella, mitä tällaisista peleistä tuli porukassa, jonka pelaajat olivat 15v, eikä roolipelikokemusta löytynyt vielä paljoa. Hahmojen kuolleisuus oli suuri kun ikävät hahmot tapettiin jotta sai nopatella uuden. No, ei sitä kamppista tai pelinjohtajaa kauaa katseltu...
Vinculum 15.3.2008
Se on tyhmä joka haukkuu toista (päiväkotiviisaus, josta aikuisilla olisi opittavaa)
"I, at any rate, am convinced that He (God) does not throw dice."
-Albert Einstein
Avatar
VentrueCupFinalist
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 1480
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 18:11

ViestiKirjoittaja mixula » 14 Kesä 2009, 19:52

Minä olen pelinjohtajana juuri sellainen että heitellään ja katsotaan mitä tulee. Pelaajat ovat innoissaan, koska siinä löytyy ahaa-elämyksiä. Joissakin harvoissa tapauksissa (esim. STR 3 CON 3) annan heittää yhden tai kaksi statia uudestaan. Mielestäni jokaiseen nopanheittosarjaan löytyy mielenkiintoinen hahmo.
mixula
 
Viestit: 3
Liittynyt: 14 Kesä 2009, 19:38

ViestiKirjoittaja Kuusikeiju » 13 Elo 2010, 12:14

Nyt vedän ensimmäistä Cthulhuseikkailua. Hahmot ovat Keniassa arkeologisella kaivauksella: yksi kielitieteilijä, kaivausten turvamies (siellä on ollut isoja ongelmia ja alkuasukkaita epäillään vihamielisiksi), arkeologi ja yksi musta kantaja ovat PH:t, sitten paikalla on iso liuta EPH:ita. Pohjana on Kenia-kirjan valmisseikkailu, jota on hiukan laajennettu.

Tähän mennessä porukka on paljastanut, että Afrikassa on elänyt luolissa asuva ihmistä muistuttava laji ja joku harjoittaa myyräntyötä kaivauksila, mutta syyllistä ei ole löydetty.

EDIT: toinen pelikerta takana. Arkeologi Jonathan tutki kaivausten yläpuoliisa kallioita ja löysi sieltä jyrkänteen reunalle asetettuja kiviä, jotka vaikuttivat aika hasardeilta. Somalikaivajat määrättiin siirtämään kivet kauemmas seuraavana päivänä ja leirin turvallisuudesta vastaava Wendell käskytti yhden gallakaivajista mukaan pakkotyöhön, koska tämä oli lainannut yövartijan kivääriä ja lähtenyt keskellä yötä leiristä toikkaroimaan. Alkuasukkaat protestoivat päätöstä vastaan, mutta Wendell piti päänsä. Kyseinen galla katosi sen päivän aikana ja gallat syyttivät somaleja.

Rose-Marie istui pitkään kääntämässä professori Spauldingin arabiankielistä lähdekirjallisuutta ja hän sai lisää huolestuttavia vinkejä siitä, minkälaisia olentoja nämä ghulit ovat. Konkreettisiakin vinkkejä saatiin, kun kaivajat viimein saivat toisen luolan raivattua ja tutkijat pääsivät ihastelemaan muumioituneita ghuleja/mandius africanuksia. Tieteellisen läpimurron iloa söi se, että muumioilla oli sorkkajalat. Rose-Marie teorioi olentojen olevan ehkä jumalankuvia tai tehtyjä väärennöksiä, ja useimmat tarttuivat innokkaasti tuohon teoriaan.

Illalla Banwatékwa vei yhden somalivartioista luolaan kuulustellakseen häntä kadonneesta gallasta. Kuulustelu vaihtui käsirysyksi ja nokkela meru päätti tarkastaa onko somalilla ihmisen jalat. Olihan sillä, mutta luolassa oli heidän lisäkseen vielä joku kolmas. Kiväärikin laukesi, mutta siinä vaiheessa kun muut hahmot ehtivät unenpöpperöisinä luolalle, olivat sekä Banwatékwa että somali kadonneet.

Wendell oli inventoinut kiväärinpanokset ja niitäkin oli pöllitty. Capwell lähetettiin hakemaan täydennystä, samoin lisää lamppuöljyä ja löysiä, sillä luolaa olisi tutkittava enemmän.

Viimeisenä iltana porukka vielä hiipi toistensa telttoihin. Rose-Marie janotteli vanhaa suolaa Forbesin teltassa, sillä professorin vaimo oli lähtenyt Capwellin mukana hakemaan täydennyksiä lähettääkseen sähkeen vanhemmilleen Britteihin. Jonathan puolestaan vietteli Sheilan omaan telttaansa.
Roudan maan toinen painos nyt ulkona. Myrrysmiehet kustantaa ja jälleenmyy.
Avatar
Kuusikeiju
 
Viestit: 418
Liittynyt: 11 Kesä 2004, 13:17


Paluu Call of Cthulhu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron
Fatal: Not able to open ./cache/data_global.php