Call of Cthulhu- säännöt

Mainion kauhumaailman keskustelualue. Sekä alkuperäinen että d20 versio

Valvojat: Thaumiel_Nerub, EvilJänis

Call of Cthulhu- säännöt

ViestiKirjoittaja silv » 11 Tammi 2010, 21:32

Ajateltiin porukan kanssa Dungeons & Dragonsin sijaan kokeilla välillä Cthulhu-tyylistä peliä. Ongelmaksi tuli kuitenkin hahmonluonti ja säännöt. D&Dn monimutkaisiin mutta erittäin hyvin toimiviin sääntöihin tottuneena kauhistuin 6 edikan sääntöjen tylsyydestä ja yksinkertaisuudesta. Myös niiden toimivuus huolettaa. Kasan valmisseikkailuja luettuani totesin että se "toiminta" on erittäin tuuripainotteista ja rändömiä. Useimmat seikkailuista kulminoituivat siihen rolliin että saako se joku hirviö pelaajat kiinni tai osuvatko pelaajat johonkin ansaan/verkkoon yms. Sääntöjen yksinkertaisuuden takia pelaajilla ei myöskään ole kauheasti
mahdollisuuksia muuttaa noita rolleja tai vaikuttaa niihin. Jos en halua pelaajien olevan (yleensä heitä vastaan olevan) %-nopan armoilla joudun itse päättämään tapahtumien kulun ennakkoon joka on mielestäni aika mälsää. Ideakin pelissä on ehkä hieman suppea ja pelaajilla ei oikean näyttäisi olevan mitään mahdollisuuksia muuttaa tai vaikuttaa suurempiin asioihin. Ehdotin Cthulhu-tyylistä peliä GURPS-säännöillä.

Vastalauseeksi kuulin että monet ovat pelanneet samaa Cthulhu-kampanjaa vuosia ja että ihan hyvin he ovat pärjänneet. Myö Call of Cthulhu säännöillä pitäisi pelata mutta perustelua tälle en saanut.

Voiko pelaaja vaikuttaa asioihin pelillisillä valinnoillaan vai onko hän lähes avuton kaikkea ympäroivää pahaa vastaan? Hoidatteko pelinjohdon ihan käyttämälä tarjottuja kaavoja ja taulukoita ja noppia vai päätättekö suurimmalta osalta ihan itse mitä tapahtuu? Onko toimintatilanteissa kaikki yleensä yhden tai kahden aika rändömin nopanheiton käsissä tai tapahtuuko vastaanvanlaista: "Ette sattuneet huomaamaan että konduktööriksi naamioituneella kultistilla on ase. *muutama nopanheitto*...hän ampuu Jackin."?
turn away, fade away, turn away
we all fade away
fade away, fade away, fade away
your closer everyday
Avatar
silv
 
Viestit: 23
Liittynyt: 24 Joulu 2009, 17:53

Re: Call of Cthulhu- säännöt

ViestiKirjoittaja Maxxx_Royall » 11 Tammi 2010, 23:53

Muutamia pointteja CoC:sta

1) Toiminta ei ole eikä saa olla se pää-asia. Hahmoja kutsutaan INVESTIGAATTOREIKSI syystä.
2) d6 damage voi tarkoittaa 1-6 vaurio pistettä tai toisaalta 1-6 kuollutta investigaattoria. Tosiasia, joka kuuluu hyväksyä.
3) Suurempin asioihin ei ole tarkoitustakaan vaikuttaa kun hahmot ovat kärpäsenkakan luokkaa kosmisella skaalalla.
4) Miksi kultisti nähtyään vaivan konduktööriksi naamioiduttuaan käyttäisi asetta kun voisi yrittää, myös jotain seuraavistakin myrkyttää kahvin, sabotoida koko junan, yrittää käyttää garrottea yksinäiseen investigaattoriin. Kaiken ei tarvitse aina olla niin suoraviivaista epäselvä onnettomuus on aina parempi kuin selkeä murha

Jospa nyt määrittelisit ensin mikä on sinun mielestäsi on Cthulhu tyylinen peli ja varmistaisit että omat käsityksesi vastaavat sitä mitä pelaajasi siltä odottavat... Se on tuskin kuitenkaan pseudo-dunkkua CoC maailmassa.
Avatar
Maxxx_Royall
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 1084
Liittynyt: 03 Joulu 2006, 19:48

Re: Call of Cthulhu- säännöt

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » 12 Tammi 2010, 11:16

Call of Cthulhu ja Dungeons & Dragons ovat aivan erityylisiä pelejä. D&D minusta ei ole paljon kokemusta, mutta mitä olen seurannut uusia aktiivisia D&D keskusteluita, niin D&D mentaliteetti ei sovi ollenkaan Cthulhuun. Siinä, missä D&D tuntuu keskusteluiden pohjalta olevan sääntökikkailua ja niiden hyväksikäyttöä ja crunchaamista, Cthulhussa on kyse tutkimisesta ja tarinan etenemisestä. CoCissa ei ole tarkoituskaan kikkailla säännöillä tai hahmon osaamisilla/taidoilla, eikä todellakaan vetää vihollisia nekkuun. Kuten Maxxx tähdensi, hahmot ovat tutkijoita, eivät sankarisotureita.

Kun Cthulhua alkaa pelata, niin kannattaa miettiä pelityyliä. CoCin hirviölista ei ole tehty sitä varten, että niitä vastaan taistellaan. Cthulhussa on mysteerejä, joita vastaan "kamppaillaan", ei vihollisia siihen tarkoitukseen. Cthulhulla ja D&D on siis täysin erilainen paino pelaamisessa, kuten myös säännöissä tai niiden käyttötarkoituksessa. Mielestäni CoC BRP % säännöt sopivat vallan mainiosti tuohon peliin. Helpot, nopeat ja yksinkertaiset ja homma menee eteenpäin tarinan, juonen ja mysteerin kautta, ei sääntökikkailujen.

Jos Cthulhua pelaa kuten Cthulhua "kuuluu" pelatan, niin säännöt eivät ole isossa osassa. Ja muutenkin Cthulhun luonteeseen sopien hahmoilla on se kirjasto-taito suurempi kuin melee. Myöskään Cthulhussa mielestäni ei tarvitse jokaista asiaa hoitaa noppaa heittämällä. Tunnelma, roolipelaaminen, pelaajan tekemät havainnot ja ideat ovat paljon tärkeämmät kuin pelimekaaninen onnistuminen.

Jos vertaa vielä CoC ja D&D asennetta ja pääpainoa, niin CoC pystyisi pelaamaan vallan mainiosti ilman yhtään nopanheittoa, mutta luolanloottausta ei pystyisi kunnolla.

Ellei BRP miellytä, Cthulhuiluun pääsee mukaan myös D20 säännöillä, sekä Trail of Cthulhulla. Mitä olen kuitenkin kuullut, niin Cthulhu D20 ei ole kovinkaan suurta hurraata saanut. Säännöt eivät vain D20 sovi tuollaiseen peliin. Trail of Cthulhusta taasen olen kuullut enemmän positiivista.

Se taas mitä tulee CoCin sääntöjen "tylsyyteen ja yksinkertaisuuteen" on luonnollista. D&D pelaaja on varmasti tottunut säätämään ja optimoimaan hahmoa, kikkailemaan taisteluissa, haalimaan entistä parempia aseita ja tekemään hahmosta feattien ja varusteiden ja muiden valintojen avulla mahdollisimman tehokkaan xp-koneen. Cthulhussa kyse on taas mysteeristä ja sen ratkaisemisesta. Jos Cthulhussa olisi monimutkaiset säännöt, pelin pääpaino ja kantava idea varmasti siirtyisi tunnelmasta, tutkimisesta, kauhusta ja mysteeristä aivan jonnekin toisaalle, mikä taas rikkoo pelin perusideaa.

Eri pelejä, eri sääntöjä, eri painotuksia pelien temmolle.

Ctulhussa myös hahmot ovat kuolevaisia. Hahmoja kuolee, tai tulee hulluksi pelin edetessä. Ja se, että Cthulhussa käytetään % noppaa ei oikeastaan eroa muista peleistä. Vaikka nopat, kohdeluvut, heitettävät arvot jne. vaihtelevat, jokaisen pelin nopanheittojen takana on todennäköisyys, eli %. Se, heitetäänkö se D20 + 3 yli 15 vai D100 alle % taidon, ei oikeastaan muutu yhtään. Kummassakin on kuitenkin onnistumistodennäköisyys läsnä, eli juurikin %. Cthluhussa voi pelaajaa jahdata zombie, ja pelaaja yrittää karkuun. Hänen pitää heittää noppaa saako zombo hänet kiinni vai ei. Samanlaista on esimerkiksi Dungeons & Dragonsissa jos yrität osua viholliseen. Heität noppaa ja katsot, että osutko tai et. Jos hahmo helposti jää CoCissa zombien kynsiin, silloin hänellä ei vain ole fyysisesti tarpeeksi nopeat jalat. Kuten jos D&D hahmo lyö ohi, hän ei ole tarpeeksi taitava miekkailussa, että olisi osunut viholliseen (sillä kertaa).

Eikä muuten Call of Cthulhu ole maailman ainoa peli, joka käyttää BRP systeemiä. Kuuluisin toinen esimerkki on Rune Quest, jota on pelattu paljon... ihan siis maailman mittakaavassa! Myös Stormbringer on ainakin ollut suosittu, ja BRP on tullut basic-säännöt, eli CoCin säännöt universaalina systeeminä. Ei se siis ihan metsään voi säännöiltään mennä.

CoC ja D&D ovat erilaisuutensa takia hieman hankalahkot vertailukohdat.

Konduktööri ampui Jackin tilanne voi mennä myös näin: "Gorem the kääpiö ei huomannut, että kaapupukuisella kultistilla on veitsi piilossa kaavun hihassa. Kaapupukuinen kultisti puukottaa Goremin."

(Gorem on muuten Vampire-kampanjassa Gangrel, sekä WoW örkkini ;))
Avatar
Thaumiel_Nerub
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 4630
Liittynyt: 30 Tammi 2007, 15:38
Paikkakunta: Otamo

ViestiKirjoittaja Mokoma » 12 Tammi 2010, 11:44

CoC;ista pn myös Savage worlds versio, Realms of Cthulhu ja mongoose julkaisee toiminta painotteista anime/scifi rymistelyä Cthulhutech.

SW versio on hieman toimintapainotteisempi, mutta sääntöjä löytyy niin pulpille kuin perinteiselle Cthulhu-pelille.

Versioita ja inkarnaatioita alkaa kyseisestä pelistä olla sen verta että "oikeaa" tapaa tuskin on pelata tätä.
so far, so good, so what?
Avatar
Mokoma
 
Viestit: 572
Liittynyt: 11 Syys 2006, 09:52

ViestiKirjoittaja VentrueCupFinalist » 12 Tammi 2010, 12:39

Thaumiel jo mainitsikin d20 Cthulhun, joka voisi kenties olla teidän porukkaanne enemmän miellyttävä vaihtoehto? En ole kuullut siitä kovinkaan paljon hyvää, mutta arvostelijat ovatkin olleet "vanhan linjan CoC pelaajia", joille toimintapainotteinen CoC on pyhäinhäväistys.

Ja kuten jo sekin mainittiin, niin Cthulhua on nykyään monia tapoja pelata. Itse kuulun siihen vanhan linjan porukkaan, jolle CoC tuo mieleen pölyiset tutkijankammiot, tunkkaiset tupakkahuoneet ja syvälliset keskustelut portviinilasien ääressä. Toisaalta voisin kuvitella CoCn taipuvan hiukan action-tyylisempään peliin, jossa hahmot muistuttaisivat Dan Brownin kirjojen sankareita. Pääasiassa siis tutkijoita, mutta kuitenkin kavereita, jotka selviävät kiperistäkin tilanteista. Cthulhussa voi siis mielestäni olla jossain määrin myös sankarimeininkiä.

Konduktööri-esimerkkiin oma kommenttini (kun muutkin on antaneet ;) ):
Miksi konduktööriksi naamioitunut kultisti ensinnäkin käy juuri pelaajahahmojen kimppuun? Onko joku pelaajahahmo vain ollut väärässä paikassa väärään aikaan? Sehän voisi mennä niinkin, että yöjunassa matkustavat tutkijat kuulevat naapurihytistä omituisen äänen (tyynyllä vaimennettu laukaus, kuristamisen ääntä, tms.) ja jos joku vilkaisee käytävään niin saattaa nähdä konduktöörin selän, kun tämä katoaa seuraavaan vaunuosastoon. Aamulla viereisestä hytistä löytyy murhattu ruumis. Kenties murhatun tavarat on pengottu? Murhattu on kuuluisa arkeologi, joka on ollut menossa pitämään esitelmää kansainväliseen konferenssiin? Murhattu on lääkäri, joka on tutkinut eksoottista sairautta? Murhattu on teologi, joka on ollut mukana vanhojen, Egyptistä löydettyjen tekstien tulkintaporukassa?
Koitin tällä esimerkillä osoittaa (ehkä epäonnistuneesti), että Cthulhussa hahmot voivat kokea ja tehdä paljonkin ilman, että mikään asia aivan suoraan koskettaa heitä tai että he itse joutuisivat tulilinjalle.
Vinculum 15.3.2008
Se on tyhmä joka haukkuu toista (päiväkotiviisaus, josta aikuisilla olisi opittavaa)
"I, at any rate, am convinced that He (God) does not throw dice."
-Albert Einstein
Avatar
VentrueCupFinalist
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 1480
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 18:11

ViestiKirjoittaja Noppamaagi » 12 Tammi 2010, 13:39

Cthulhussa on tarkoitus, että jos pelaajat yrittävät hankkia dynamiittia, niin se dyny räjähtää silmille :) Verinen kädenjälki kadonneen miehen kotona on suuren mielenkiinnon aihe. Suuri aarre Cthulhussa on vanha pölyinen kirja, jonka lukemisesta tulee hulluksi. Yksi ainoa syväläinen on hirvittävä asia ja kampanjan loppuhuipennus on se, kun tindaloksen koira tappaa kaikki paitsi sen, joka älyää olla mahdollisimman kaukana.

Pelaajille ei mielellään saa kertoa etukäteen hirviöistä yhtään mitään. Hahmothan eivät edes tiedä, että on olemassa hirviöitä. Asioiden pitää olla salaperäisiä ja pelottavia. Kokonaisia pelikertoja pitää mennä siihen kun puhutaan ihmisille ja käydään kirjastoissa. Sitten vasta kun palaset vähitellen loksahtelevat kohdalleen, kohtaa heitä hirmuinen kohtalo...

Noin kärjistäen :)

edit. ehkä asiaa auttaa hahmottamaan idea, että kyseessä on salapoliisijuttu, jonka taustalla on kauhu. Pelaajien tulisi ymmärtää, että maailman säännöt koskevat hahmoja, siinä kuin kaikkia muitakin asukkaita. Laittomasta aseesta joutuu vankilaan jne. Mielellään tulisi olla niin, että kukaan ei kanna yhtään asetta mukana, ellei se ole perusteltua ja tekosyy ei ole perustelu. Harvassa on ne kerrat, kun Sherlock Holmes käskee Watsonin ottaa revolverin mukaan.
Sua gobliinit kyttää ansoineen, sua peikot ajaa satimeen...
Avatar
Noppamaagi
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 1334
Liittynyt: 18 Loka 2005, 12:20

Re: Call of Cthulhu- säännöt

ViestiKirjoittaja Sam! » 12 Tammi 2010, 15:31

1) Jos Cthulhu ei sinänsä miellytä:

a) Poimi siitä ne kiinnostavat elementit ja yhdistä ne johonkin toiseen sääntöjärjestelmään. Tai tee vaikka kokonaan oma pelisi.

b) Pelaa Call of Cthulhua sellaisella tyylillä, että saat sen palvelemaan tarpeitasi. Esimerkiksi yksinkertaiset säännöt saa elämään, kun muuttelee hahmon taitoarvoa olosuhteiden mukaan (siis "Ammun sitä sarjatulella!" +20 % "Siellä on pilkkopimeää!" -10% "Hyökkäämme kaikki yhtä aikaa eri puolilta!" +25%, paitsi että kun yksi ampuu sarjatulella, niin epäonnistuminen tietää satunnaisen kaverin suolaamista). Näin pelaajien taktikointi alkaa painaa ja paljon, vaikka kaikki onkin edelleen yhden nopanheiton varassa.

c) Kuten täällä on mainittu, erilaisia Cthulhu-pelejä on paljon ja trilleri-kauhupelejä vielä toinen mokoma lisää (kuten Unknown Armies tai Nemesis tai Dead of Night tai Stalker). Etsiskele joku muu peli, joka on kompromissi omien ja pelikaverisi halujen väliltä.

2) Jos kaverisi haluavat pelata Call of Cthulhua, mutta sinua ei kiinnosta, niin pakkoko sinun on olla siinä kampanjassa mukana? Vähintäänkin voinet luovuttaa pelinjohtajan paikan sellaiselle, jota peli kiinnostaa. Jos taas tilanne on se, että kaverit haluavat juuri sinun vetävän Call of Cthulhua sääntökirjan mukaan, niin ei silloinhan ei ole sinun vastuullasi, että mitä pelissä tapahtuu eli miten säännöt toimivat. Ota valmisseikkailu ja anna palaa. Tai sitten kerrot pelikavereillesi, että jos sinulla on PJ:n vastuu, niin sinulla on myös PJ:n oikeus valita, mitä pelataan.

Paljon vaihtoehtoja. Eiköhän joku noista sovi teidänkin tilanteeseenne.
Sam!
 
Viestit: 730
Liittynyt: 09 Joulu 2004, 18:33
Paikkakunta: Teuva

Re: Call of Cthulhu- säännöt

ViestiKirjoittaja Cubanfrog » 12 Tammi 2010, 16:10

Kaikenlaisia hienoja vastauksia... Ainoa vaan että tilanne on astetta hankalampi. Yksi pelaajista (Joka CoCia halusikin), ei suostu pelaamaan sitä millään muilla säännöillä kuin niillä 6 edikan vai mikälie olikaan säännöillä. Ja silvin mielipide ei ehkä tullut täysin selvänä esille (Sen perusteella minkä itse tiedän). Siis en tiedä haluaako hän hirveästi äxsöniä peliin... Säännöt vaan kulma tuntuvat siltä, että jos esim. joku, edes jonkun summoning spellin osaava sattuu kutsumaan jonkun ihme lonkerohirviön, se tarkoittaa suoraa kuolemaa pelaajille. Tai oikeastaan muutkin jonkin moiseen tappamiseen liittyvät spellitkin riittävät tähän, 50% mahdollisuus että koko party kuolee tilanteeseen. Oikeastaan melkeimpä kaikki hirviöt ajavat saman asian. Tämä viesti perustuu silviltä kuulemiin asioihin ja saatan olla hyvinkin väärässä tai ymmärtänyt jonkun asian väärin, mutta näin minä asian ymmärsin. Minulle asia on yksi ja sama ja neljännen pyörän mielipidettä asiasta ei ollakkaan kuultu.

Ok, moni ehdotti että silv jäisi pelistä kokonaan pois ja sitten pelattaisiin
muulla porukalla. No, ongelmaton tilanne ei sekään ole. Pj kokemus on muilla hyvin vähäistä verrattuna silvin 6 vuoden uraan, satunnaisia fiaskoja on tullut aina vähän väliä, kun silv ei ole jaksanut istua pelinjohtajan pallilla. Joten itse mieluusti pelaisin hänen peliään, koska muiden peleihin en ole vuosien aikana kiintynyt.

Taisin muuten viedä silviltä sanat suusta pelkästään tylsyyttäni.. ja
Cubanfrog
 
Viestit: 78
Liittynyt: 20 Huhti 2009, 14:00

ViestiKirjoittaja Noppamaagi » 12 Tammi 2010, 16:58

Se on oikein hyvä sääntökirja. Justiinsa paras niistä.

Cthulhussa ei osata taikuutta ja jos osataan, niin taikomisesta tullaan hulluksi ja joudutaan mielisairaalaan, jos käy hyvin tai kuollaan tavallisemmin ;) Taikuutta osaa yleensä joku mielipuolisen kultin johtaja tai älykäs hirviö tai jonku kaukainen sukulainen, joka on kadonnut. Cthulhun hahmot ovat sellaisia ihmisiä, niinkuin sinä ja minä ollaan oikeasti. Ei me osata taikuutta ja jos opittaisiin, niin se järkyttäisi kaikkea mahdollista, mitä maailmasta tiedetään, koska taikuus on satua. Taikojen tekeminen syö mielenterveyttä ja pahempaakin.

Eihän kukaan meistä oikeasti tietääkseni usko hirviöihin. Mieti jos itse näkisit ihan oikeasti luurangon kävelemässä jossain. Miltä se tuntuisi sinusta nyt heti? Se rikkoisi koko maailmankäsityksen ja kaikki mihin olet uskonut, onkin valetta. Kun Cthulhussa opitaan totuutta, eli cthulhu mythos tietokyky nousee, niin se samalla horjuttaa mielenterveyttä, eli mitä enemmän tiedät, niin sen enemmän ahdistaa.

Kun koko meidän tuntema elämä on vain vahingossa syntynyt muinaisen olennon räästä ja koko yhteiskuntarakenne on olemassa vain tuurilla, kun muinaiset ovat lyhyillä päivätorkuilla. Kun tutkijat lopulta oppivat tämän, niin silloin tullaan niin hulluiksi, että tarvitaan pakkopaitaa ja pehmeitä seiniä.

Niin tottakai hahmot alkavat lukemaan niitä kummallisia mystisiä kirjoja ja saattavat oppia taikuuttakin. Sittenhän se vasta hauskaki muuttuu. :)
Sua gobliinit kyttää ansoineen, sua peikot ajaa satimeen...
Avatar
Noppamaagi
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 1334
Liittynyt: 18 Loka 2005, 12:20

Re: Call of Cthulhu- säännöt

ViestiKirjoittaja Maxxx_Royall » 12 Tammi 2010, 17:04

Cubanfrog kirjoitti:Taisin muuten viedä silviltä sanat suusta pelkästään tylsyyttäni.. ja


Joitakin näkökantoja lisää. Vaikka olennot on lyöty otsakkeen monsters alle ne eivät ole sama asia kuin ogre, manticore tai baslisk. Mythos olennot ovat valta osaltaan omalle todellisuudellemme ja ymmärryksellemme vieraita kosmisia entiteettejä, joiden motiiveja ja toimintaa ei voi kuin arvailla. Se voi olla täysin välinpitämätön suhteessa pelaajiin se voi käyttää pelaajia työkalunaan (mm. Yithianit ja shaggait) tai osa on vain tarkoitukseltaan tappajia (Tindaloksen koirat, shoggothit jne. Shoggothin kohtaamista silmistä silmiin voi verrata junan alle jäämiseen harvemmin selviää hengissä). Mitä tulee kutsunta loitsuihin niin ainakin jo 5 laitoksesta lukien summon servitor loitsut ovat olleet samalla myös sidonta/bind loitsuja. Tietenkään mitään ei pitäisi lähteä summoniomaan noin vain lauantai illan viihteeksi vaan suunnitellusti, harjoitellusti tarkoitusta varten.
Avatar
Maxxx_Royall
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 1084
Liittynyt: 03 Joulu 2006, 19:48

Re: Call of Cthulhu- säännöt

ViestiKirjoittaja VentrueCupFinalist » 12 Tammi 2010, 17:05

Cubanfrog kirjoitti: Säännöt vaan kulma tuntuvat siltä, että jos esim. joku, edes jonkun summoning spellin osaava sattuu kutsumaan jonkun ihme lonkerohirviön, se tarkoittaa suoraa kuolemaa pelaajille. Tai oikeastaan muutkin jonkin moiseen tappamiseen liittyvät spellitkin riittävät tähän, 50% mahdollisuus että koko party kuolee tilanteeseen. Oikeastaan melkeimpä kaikki hirviöt ajavat saman asian. Tämä viesti perustuu silviltä kuulemiin asioihin ja saatan olla hyvinkin väärässä tai ymmärtänyt jonkun asian väärin, mutta näin minä asian ymmärsin.


Olet ymmärtänyt aikalailla oikein. Erona kuitenkin se, että Cthulhussa tuskin kukaan oikeasti osaa mitään summon-loitsuja. Joku pöhkö saattaa löytää jonkin vanhan ihmisennahkakäärön tai vanhan kirjan, jossa on jokin hassu rimpsu ja menee sen sitten idioottimaisuuksissaan lukemaan. Niiden tutkijoiden osalta peli päättyykin siihen.

Eli siis yksinkertaisuudessaan: Cthulhun sankarit/seikkailijat, eli siis tutkijat ovat aivan tavallisia ihmisiä. He asuvat aivan tavallisessa meidän maailmassamme, kenties jonain historiallisena aikakautena. He saattavat harrastaa kaikenlaista häröä, kuten vaikkapa spiritismiä tai hermettistä "magiaa" tai kabbalaa tai he saattavat kuulua salaseuraan, kuten vapaamuurareihin. Heidän ei kuitenkaan ole pakko olla mitään eksentrisiä heti pelin alussa. Pelin edetessäkään he tuskin tulevat törmäämään mihinkään monstereihin, tai jos niin tapahtuu, niin seikkailun viimeisillä pelikerroilla todennäköisesti. Ja he tuskin tulevat oppimaan mitään loitsuja, paitsi jos ovat valmiita maksamaan siitä raskaan hinnan (ts. hahmo menee pelikelvottomaksi hulluuden myötä).

Cthulhu on siis loppujen lopuksi D&D:n verrattuna tylsä, koska siinä ei taistella hirviöitä vastaan eikä käytetä erikoisia loitsuja. Siinä tutkitaan tämän meidän maailmamme hämäriä puolia ja säikytään varjoja. Oudosti räpsyvät kaasuvalot tai kummallinen natina ullakolta saa CoC hahmot pelon ja kiinnostuksen sekaiseen mielentilaan. Jotta CoC toimisi D&D:n jälkeen, koko porukka on saatava ymmärtämään, mistä pelissä on kyse.

Mietin vielä, että jokin välimallin "loivempi" lasku näiden kahden erilaisen pelin välille voisi olla ihan toimiva. Hyviä jo muut mainitsivatkin, mutta itse koen vielä tarpeelliseksi mainostaa WoDia, koska oma porukkamme wodaa hyvin CoC-tyylisiä kamppiksia. WoDissa hahmot voivat olla samanlaisia tutkijoita kuin Cthulhussa, mutta he paljon todennäköisemmin törmäävät hirviöihin tai taikuuteen. He voivat jopa itse oppia toimivia loitsuja ilman ainakaan kovin suurita mielenterveyden menettämisen vaaraa.
Vinculum 15.3.2008
Se on tyhmä joka haukkuu toista (päiväkotiviisaus, josta aikuisilla olisi opittavaa)
"I, at any rate, am convinced that He (God) does not throw dice."
-Albert Einstein
Avatar
VentrueCupFinalist
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 1480
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 18:11

ViestiKirjoittaja Noppamaagi » 12 Tammi 2010, 17:12

Laitan tämän eri viestiin, kun on vähän erilaista asiaa.

Niin tahallaan käytin aika vahvoja mielikuvia edellisissä viesteissä, jotta tulisi ilmi, että tämä on hyvin toisenlainen peli, kuin vahvasti hahmonkehitykseen painottuvat systeemit. Toki tilanne riippuu oikeasti monesta muustakin asiasta.

Itse olen pelannut hyvin monia erilaisia roolipelejä, vaikka minulla onkin vahva käsitys siitä, mistä itse pidän eniten. Jos ei sinun tarvi olla PJ, niin suosittelen osallistumaan. Vaikka peli ei olisikaan se oma suosikki, niin kyllä se yleensä jotain antaa siitä huolimatta. Eihän se tarkoita, ettette pelaisi enää koskaan sitä sinun suosikkipeliä. Ainakin minulle Cthulhu maistuu pieninä annoksina ja kampanjan jälkeen siirrytään taas vähän eeppisimpiin ympyröihin. Kokeile ihmeessä ja anna pelin viedä mukanaan. Unohda hetkeksi kaikki mitä olet D&D:stä oppinut. Roolipelejä on hyvin erilaisia ja jos niille antaa tilaiuuden, niin ei se voi olla paha asia. Sitten voi taas kavereillesikin D&D maistua uudella innolla.
Sua gobliinit kyttää ansoineen, sua peikot ajaa satimeen...
Avatar
Noppamaagi
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 1334
Liittynyt: 18 Loka 2005, 12:20

ViestiKirjoittaja Cubanfrog » 12 Tammi 2010, 21:20

Itse olen kiinnostunut kokeilemaan jotain uutta, olise sitten Cthulua gurps säännöillä tai sitten niillä 6 edikan säännöillä. Selvensin vain vähän tilannetta kun satuin olemaan koneella ja oli harvinaisen tylsää, eivätkä flash-pelit maittaneet.
Cubanfrog
 
Viestit: 78
Liittynyt: 20 Huhti 2009, 14:00

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » 13 Tammi 2010, 07:52

Summonoinnista sen verran, että jos kutsuu olennon joka on voimakkuudeltaan puolijumala, niin se joko syö sinut tai tekee hulluksi. Niin se vain menee. Yleensä niitä yritetään estää, jotka yrittävät kutsua hirviön. Hirviö jos tulee, niin se on loppu se.
Avatar
Thaumiel_Nerub
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 4630
Liittynyt: 30 Tammi 2007, 15:38
Paikkakunta: Otamo

ViestiKirjoittaja Luddiitti » 13 Tammi 2010, 09:03

Summoningista sen verran, että lähes 15 vuoden CoC-kokemukseni valossa alkuaikojen pelit, joissa hahmoilla ei vielä edes ollut riittävää tietämystä kutsua esiin ökkiäisiä, olivat parhaita. Se aika, kun pelaajille alkaa valjeta mitä kauheuksia heidän selkänsä takana kaiken aikaa tapahtuukaan, oli tarinankerronnallisesti rikkainta aikaa. Homma alkoi mennä aika valjuksi siinä vaiheessa, kun hahmoille alkoi tulla osaamista kutsua esiin Shantak tai Ulottuvuuksien Välinen Vaeltaja.

Meillä pelityyli on hyvin uskollista Lovecraftille, ja se on tarkoittanut sitä, että olemme ehkä nimenomaisesti pyrkineet välttämään pelihahmojen liikaa mythos-osaamista. Ei novelleissakaan päähenkilö ollut usein kuin korkeintaan lukenut mythokseen liittyviä kirjoja, mutta aika harvassa ovat ne tarinat joissa kertoja olisi ollut itse toimija. Kyllä ne toimijat ovat olleet aina niitä, joille käy huonosti. Pelin säännöt mieelstäni myös tukevat tällaista pelaamista, sillä säännöt ökkiäisten hallitsemiseksi ovat aika armottomat. Esimerkiksi Shantakin kutsuminen pienellä kykyarvolla on pirunmoinen riski, ja jos jotakin jumalolentoa kutsuu, voi olla varma että siinä pelissä ei ole pelaajahahmolla mitään jakoa päättää kuinka sen jälkeen käy. Mielestäni näin kuuluukin olla, mutta se ei tarkoita etteikö sääntöjä voi muuttaa omaan peliin sopivaksi, jos haluaa pelata vaikka tyylillä jossa Nyarlathotepiä kutsutaan alinomaa paikalle tanssitettavaksi.
"I say to you againe, doe not call up Any that you can not put downe; by the Which I meane, Any that can in Turne call up somewhat against you, whereby your Powerfullest Devices may not be of use."
H.P. Lovecraft
Avatar
Luddiitti
 
Viestit: 216
Liittynyt: 24 Loka 2008, 19:44

Seuraava

Paluu Call of Cthulhu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron
Fatal: Not able to open ./cache/data_global.php