Poliisit ja rosvot (ja ennenkaikkea ongelmat niiden kanssa)

Mainion kauhumaailman keskustelualue. Sekä alkuperäinen että d20 versio

Valvojat: Thaumiel_Nerub, EvilJänis

Poliisit ja rosvot (ja ennenkaikkea ongelmat niiden kanssa)

ViestiKirjoittaja Miihkali » 12 Syys 2011, 18:25

Olen tässä pohtinut muutamia Cthulhu-peleissä usein toistuvia tyypillisiä ongelmia. Peli kyllä rullaa niistä huolimatta, mutta silti ne tuntuvat ilmaantuvan kerran toisensa jälkeen, enkä ole keksinyt useimpiin (kaikkiin?) yleispätevää ratkaisua.

Jo se, että pelaajat pääsevät jonkin kultin jäljille on usein aika epätodennäköistä. Käytännössä se, että pelaajat pystyvät roikkumaan muulle maailmalle käytännössä täysin tuntemattoman, ja sellaisena mahdollisesti vuosisatoja pysyneen, salaseuran jäljille, tuntuu varsin hämmentävältä. Toisinaan se selittyy heidän saamallaan salaperäisellä vihjeellä (klassinen seikkailun aloitus), mutta usein tuntuu kyseessä olevan vain roistojen totaalinen tyhmyys. Ja kun niitä johtolankoja sitten löytyy enemmänkin, herää kysymys: miksei poliisi ole näiden usein hyvin raskaisiin rikoksiin syyllistyneiden kaapuveikkojen jäljillä?

Muutenkin uskottavimmalta tuntuisi että useimmissa tapauksissa viranomaiset vain hoitaisivat homman pelaajien puolesta. Jos hahmot ovat vasta tutustumassa Cthulhu-mytologiaan, luontevinta olisi että he vain ilmoittaisivat tapahtuneista rikoksista poliisille ja alkaisivat sitten istua paikallaan. Jokin tekemisen halu saattaisi herätä siinä vaiheessa, jos poliisit eivät saisi mitään aikaan – mutta kuinka uskottavaa on, että amatöörit löytäisivät jonkin vihjeen joka poliisilta olisi jäänyt tyystin huomaamatta?

Aiheeseen liittyy myös huima todennäköisyys sille, että hahmot joutuvat viranomaisten hampaisiin. Usein tutkimuksessa on pakko vähintäänkin murtautua jonnekin. Tuntuu epätodennäköiseltä, etteivät poliisit jossain vaiheessa kiinnostuisi epämääräisistä nuuskijoista.

Yksi ratkaisu on tietenkin, etteivät hahmot tutki olemassa olevaa kulttia, vaan menneisyyttä (joka ehkä tuppaa palaamaan). Tai että varsinaista rikosta ei ole tapahtunut (tai se on vanhentunut) – eihän mikään laki kiellä loitsimasta toisia ihmisiä. Vanha kunnon Haunted House (”Corbitin talo”) menee tähän kategoriaan ja se toimii oikein hyvin – mutta on hyvin rajoittavaa. Mitä enemmän kirjastossa nysväämistä ym, sitä vähemmän ongelmia kultin perässä pysymisen ja poliisin kanssa – ja myös sitä vähemmän vaihtelua. Tietenkin Cthulhun idea on koostua lähinnä tutkimisesta, mutta jos peli koostuu vain muinaisten kirjojen lukemisesta, se ei enää ole kovin mielenkiintoinen. Sitä paitsi on hauska jossain vaiheessa päästä roistojen kintereille ja yrittää panna heidät vastuuseen teoista.

Kultin hännillä pysyminen nyt ei sikäli välttämättä ole täysin poissuljettua, koska he harvoin ovat varsinaisia ammattirikollisia. Poliisin voi tietenkin rajata pois varmistamalla tavalla tai toisella, että pelaajat ovat haluttomia ottamaan heihin yhteyttä – ehkä he haluavat pitää tapauksen pimennossa, ovat itse rikoksesta epäiltyjä, eivät luota poliisiin tms… Mutta kiskottaminen ei ole kivaa kenellekään. Tai tietenkin poliisista voi tehdä korruptoituneen ja salaliitossa mukana olevan, mutta se on varsin rajaava juttu eikä sitä viitsisi käyttää joka pelissä – ja onko mitenkään mahdollista että koko poliisilaitos olisi jonkun pienen hörhökultin vietävissä. Eräässä meidän pelissämme oli tähän onnistunut ratkaisu – poliisi tutki tapausta ja oli vihillä yliluonnollisesta, haluten juuri siksi pitää asian salaisena. Pelaajat (ml. minä) olivat siinä sivussa lähinnä riesana, koska luulivat poliisin peittelytoimien kertovan salaliitosta – todellisuudessa poliisi koitti pitää heidät vain pois tieltä, koska he aiheuttivat tutkinnalle pelkkää haittaa.

Mutta nämä kaikki ratkaisut ovat hyvin rajallisia eikä niitä voi käyttää kovin monessa seikkailussa samalle tiimille. Tai sitten ne ovat niin paljon pelaajista kiinni, ettei PJ voi niihin paljoa vaikuttaa iloa pilaamatta. Esitänkin siis kysymyksen: Miten poliisiasiat ovat teidän peleissänne hoidettu tai miten ne ovat hoituneet?
Did you deem yourself strong, because you were able to twist the heads off civilized folk, poor weaklings with muscles like rotten string?
Avatar
Miihkali
 
Viestit: 592
Liittynyt: 05 Joulu 2010, 23:46

Poliisit ja rosvot (ja ennenkaikkea ongelmat niiden kanssa)

ViestiKirjoittaja Mokoma » 12 Syys 2011, 20:29

Kultit ovat tietenkin levittäneet lonkeronsa poliisiin. Tähänhän on monia keinoja, muitakin kuin suora soluttautuminen. Lahjonta, uhkailu ja tietenkin ne mainitsemasi loitsut. Nämäkin voivat olla hyvin epäsuorasti suoritettuja. Joku hörhö kultti tuskin pyrkii ohjailemaan edes poliisia, kunhan katsoo vähän toiseen suuntaan hetken aikaa. Epäuskottavuus tietenkin pysyy jos saman pikkukaugin poliiseja toimia ohjailee toistakymmentä kulttia :D Tämä oli ainakin meillä käytössä. Myös G-miehiä voi käyttää, kun poliisi on liian lähellä tarttuu valtion miehet mustissa ohjaksiin. Siinä vaiheessa ainakin pelaajilla pitäisi tikittää että kohta ei käteen jää mitään.
so far, so good, so what?
Avatar
Mokoma
 
Viestit: 572
Liittynyt: 11 Syys 2006, 09:52

Re: Poliisit ja rosvot (ja ennenkaikkea ongelmat niiden kans

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » 14 Syys 2011, 07:03

miihkali kirjoitti:Jo se, että pelaajat pääsevät jonkin kultin jäljille on usein aika epätodennäköistä. Käytännössä se, että pelaajat pystyvät roikkumaan muulle maailmalle käytännössä täysin tuntemattoman, ja sellaisena mahdollisesti vuosisatoja pysyneen, salaseuran jäljille, tuntuu varsin hämmentävältä.


He ovat sankarihahmoja. Ellei pelaajahahmot pääsisi kultin jäljille, peli voisi jäädä aika lyhyeen. Jos seikkailun tai kampanjan taustalla siis se idea on juuri nuo kultit.

Toisinaan se selittyy heidän saamallaan salaperäisellä vihjeellä (klassinen seikkailun aloitus), mutta usein tuntuu kyseessä olevan vain roistojen totaalinen tyhmyys. Ja kun niitä johtolankoja sitten löytyy enemmänkin, herää kysymys: miksei poliisi ole näiden usein hyvin raskaisiin rikoksiin syyllistyneiden kaapuveikkojen jäljillä?


Poliiseilla on käytössä resursseja, mutta ehkä eri resursseja kuin tutkija-hahmoilla. Jos hahmot saavat vihjeen joltain yksilöltä, tämä yksilö ei ole syystä tai toisesta sitä vihjettä halunnut antaa virkavallalle. Ehkä pelkää omaa turvallisuuttaan tai jopa pelkää, että joutuu outojen tietojensa takia suljetulle osastolle, jos vaikka pelkää, että virkavalta pitää häntä hulluna. Kultilla voi olla myös resursseja kääntää poliisien katse pois heistä. Kultissa arvovaltainen jäsen, joka voitelee virkavaltaa? Tai jopa poliisipäällikkö itse kultissa pystyy suuntaamaan poliisivoimat pois.

Myöskään poliisit tuskin käyttävät resursseihin vanhoja okkultisia kirjoja tai he lokeroivat tapatumia vaikka väkisin normaaleihin tilastoihin sopiviksi.

Ehkä kultti, joka on ollut niin kauan piilossa ei ole tajunnut piilotella jotain asiaa, minkä älykkäät pelaajahahmot saavatkin esille? Jokaisella on se akilleen kantapäänsä.

Koska kulttia ei virallisesti ole olemassakaan, miksi poliisit alkaisivat jahdata tuulimyllyä ja kuluttaa kalliita resursseja teoriaan, että joku kultti mistä ei tiedetä mitään onkin olemassa.

Tästä syystä pelaajahahmot ratkaisevat noita.

Muutenkin uskottavimmalta tuntuisi että useimmissa tapauksissa viranomaiset vain hoitaisivat homman pelaajien puolesta.


Tätä avasin yllä.


Jos hahmot ovat vasta tutustumassa Cthulhu-mytologiaan, luontevinta olisi että he vain ilmoittaisivat tapahtuneista rikoksista poliisille ja alkaisivat sitten istua paikallaan.


Tätäkin avasin yllä. Poliisit resursseillaan ehkä lokeroisivat tapahtumia väärin, tai jopa pistäisivät ö-mappiin muiden selvittämättömien kanssa. Tai ovat maksettuja pitämään nenänsä poissa kultin asioista. Tai jopa alkaisivat epäillä hahmoja mielenterveydeltään epävakaiksi, salaliittoteoreetikoiksi tai jopa kääntäisivät epäilyksensä hahmoihin. Miksi hahmot tietävät näin paljon rikoksista, mitä poliisi ei ole pystynyt ratkaisemaan.
Kultti voi olla myös kova lavastamaan syyllisiä, jolloin viralliset johtolangat osoittavat täysin väärään suuntaan.


Jokin tekemisen halu saattaisi herätä siinä vaiheessa, jos poliisit eivät saisi mitään aikaan – mutta kuinka uskottavaa on, että amatöörit löytäisivät jonkin vihjeen joka poliisilta olisi jäänyt tyystin huomaamatta?


Suomessakin joissain rikoksissa poliisit pyytävät ihan avoimesti vihjeitä, ja jopa lupaavat ratkaisevasta vihjeestä palkkion.


Aiheeseen liittyy myös huima todennäköisyys sille, että hahmot joutuvat viranomaisten hampaisiin. Usein tutkimuksessa on pakko vähintäänkin murtautua jonnekin. Tuntuu epätodennäköiseltä, etteivät poliisit jossain vaiheessa kiinnostuisi epämääräisistä nuuskijoista.


Voivat kiinnostuakin, mikä antaa lisäväriä kampanjalle. Yhtäkkiä hahmot(kin) ovat epäilyttävien listalla, koska ovat jääneet kiinni jostain epäilyttävästä toiminnasta (millä kuitenkin on hyvät tarkoitusperät). Saahan tuosta kampanjalle sivuhaaran. 20-luvun Cthulhussa ei onneksi ole valvontakameroita, mutta modernissa vielä hankalempaa tehdä tutkimuksia, mitkä vaativat murtautumista jonnekin.

Yksi ratkaisu on tietenkin, etteivät hahmot tutki olemassa olevaa kulttia, vaan menneisyyttä (joka ehkä tuppaa palaamaan). Tai että varsinaista rikosta ei ole tapahtunut (tai se on vanhentunut) – eihän mikään laki kiellä loitsimasta toisia ihmisiä. Vanha kunnon Haunted House (”Corbitin talo”) menee tähän kategoriaan ja se toimii oikein hyvin – mutta on hyvin rajoittavaa. Mitä enemmän kirjastossa nysväämistä ym, sitä vähemmän ongelmia kultin perässä pysymisen ja poliisin kanssa – ja myös sitä vähemmän vaihtelua. Tietenkin Cthulhun idea on koostua lähinnä tutkimisesta, mutta jos peli koostuu vain muinaisten kirjojen lukemisesta, se ei enää ole kovin mielenkiintoinen. Sitä paitsi on hauska jossain vaiheessa päästä roistojen kintereille ja yrittää panna heidät vastuuseen teoista.


Sitten kun hahmoilla on tietoa, mennään niiden roistojen kintereille. Varsinkin kun poliisi ei hahmoja usko, kun nämä tuovat todistusaineistoksi kirjaston pölyisestä varastosta löytyneen 1600-luvulla kirjoitetun manuskriptin.

Kultin hännillä pysyminen nyt ei sikäli välttämättä ole täysin poissuljettua, koska he harvoin ovat varsinaisia ammattirikollisia.


Kultti voi luulla olevansa turvassa, kun virkavalta ei ole heidän toimiinsa puuttunut. Tai ei osaa katsoa oikeisiin paikkoihin ja yhdistää oikeita palasia. Koska hahmot ovat kultin jäljillä, hahmot ovat osanneet yhdistellä oikeita palasia. Hankala kultin varmaan sen jälkeen pysyä niin piilossa hahmoilta, ellei muuta sitten kokonaan toimintatapaansa. Ja parasta on tietysti, että hahmot tietää kultista, mutta kultti ei tiedä hahmoista. Näin sitä saa tutkia rauhassa ja myöhemmin jopa hutkia.


Poliisin voi tietenkin rajata pois varmistamalla tavalla tai toisella, että pelaajat ovat haluttomia ottamaan heihin yhteyttä – ehkä he haluavat pitää tapauksen pimennossa, ovat itse rikoksesta epäiltyjä, eivät luota poliisiin tms…


Näitä mahdollisuuksia jo avasin aikaisemmin, miten poliisi ei asiaan puutu syystä tai toisesta ja vastuu seikkailusta on hahmoilla. Kuten seikkailuissa pitääkin olla.

Mutta kiskottaminen ei ole kivaa kenellekään.


Miksi se on kiskottamista, että NPC:t eivät selvitä mysteeriä, vaan pelihahmot?

Tai tietenkin poliisista voi tehdä korruptoituneen ja salaliitossa mukana olevan, mutta se on varsin rajaava juttu eikä sitä viitsisi käyttää joka pelissä – ja onko mitenkään mahdollista että koko poliisilaitos olisi jonkun pienen hörhökultin vietävissä.


On se mahdollista, mutta ei tietysti joka kampanjassa. Syitä voi olla useita, kuten aikaisemmin olen kertonut.

Eräässä meidän pelissämme oli tähän onnistunut ratkaisu – poliisi tutki tapausta ja oli vihillä yliluonnollisesta, haluten juuri siksi pitää asian salaisena. Pelaajat (ml. minä) olivat siinä sivussa lähinnä riesana, koska luulivat poliisin peittelytoimien kertovan salaliitosta – todellisuudessa poliisi koitti pitää heidät vain pois tieltä, koska he aiheuttivat tutkinnalle pelkkää haittaa.


Hyvä ratkaisu. Lisäksi vielä vaikka poliisit "salaa" tutkivat yliluonnollista ei tarkoita sitä, että heillä kuitenkaan olisi paremmat resurssit sen tutkimiseen kuin hahmoilla. Hahmot varmasti osaavat paremmin tutkia näitä yliluonnollisia asioita kuin roistojen pidättäjät.

Mutta nämä kaikki ratkaisut ovat hyvin rajallisia eikä niitä voi käyttää kovin monessa seikkailussa samalle tiimille. Tai sitten ne ovat niin paljon pelaajista kiinni, ettei PJ voi niihin paljoa vaikuttaa iloa pilaamatta.


En ole edes ajatellut tätä "ongelmaa". Onko se oikeasti noin iso ongelma? Tarkoitan, että jos pelaajien on taroitus tutkia kulttia, niin alkavatko pelaajat kyseenalaistamaan sitä, miksei poliisi tee mitään ja tämä ei kuulu heille? Mielestäni peli on kuitenkin peli missä tehdään juttuja, ja jos juttu on kultin tutkiminen ja ehkä narauttaminen, niin sitä sitten pelataan. Toki realismin takia taustoja ja meta-peliä voi olla hyvä kartoittaa, mutta eikö tämä vie peli-iloa kun pitää seikkailu kyseenalaistaa? Tietysti jos seikkailussa on hölmöjä piirteitä, mutta että koko seikkailun rakenne tai lähtökohdat.

WoD asenne. Pollareita ei kiinnosta ;)

Miten poliisiasiat ovat teidän peleissänne hoidettu tai miten ne ovat hoituneet?


Jään kutsussa ei ollut poliiseja lähimailla. Problem solved.
Avatar
Thaumiel_Nerub
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 4630
Liittynyt: 30 Tammi 2007, 15:38
Paikkakunta: Otamo

Re: Poliisit ja rosvot (ja ennenkaikkea ongelmat niiden kans

ViestiKirjoittaja Miihkali » 14 Syys 2011, 10:23

Oikein pätevää juttua, mutta muutaman täsmennyksen haluaisin tehdä. (Kännykällä kun kirjoitan, en viitsi ruveta sitaateilla leikkimään.)

Roistojen perään pääsemisestä: Tietenkin pelin henki on, että pelaajat ovat kultin tms. perässä. Jos se tökkii, niin voihan sen selittää niin että vain mielenkiintoiset tarinat kerrotaan - eli pelin aiheeksi valitaan ne henkilöt jotka lahkon jäljille sattuivat pääsemään. Se mitä tässä oikeastaan hain, oli että millaiset johtolangat ovat uskottavia. Jos ne ovat liian helppoja - tyyliin pelaajat löytävät bussiin unohtuneen salaisen päiväkirjan (joo, huono esimerkki) - ne luovat vaikutelman tyhmistä pahiksista, ja se syö kauhua. Eli tarkoituksenani oli pikemminkin pohtia, millaisia ovat hyvät cthulhu-johtolangat, ja siihen annoitkin hyviä vinkkejä.

Kiskottaminen: Viittasin kiskottamisella tässä yhteydessä siihen, jos PJ väkisin varmistaa että pelaajat eivät halua ottaa yhteyttä poliisiin. Ei tietenkään siten, jos poliisit esim. osoittautuvat jotenkin epäilyttäviksi tai epäluotettaviksi, vaan tyyliin
"Haluan ottaa yhteyttä poliisiin."
"Susta kyllä tuntuu, ettet halua jutun leviävän. Haluat pitää kauhistuttavan totuuden salassa." tms. Eli vaikka tuo ajattelutapa on klassisen Lovecraftilainen, pelaajia ei saa pakottaa siihen. Ei siitä siis sen enempää.

Onko poliisi ongelma, sekaantuuko se tapahtumiin?
Oikeastaan asia lähti mietityttämään minua, koska yksi meistä haluaa aina hoitaa ongelmat ottamalla yhteyttä poliisiin - ja jos nyt miettii mitä keskivertoihminen tekisi tuollaisessa tilanteessa, niin eiköhän hän ottaisi yhteyttä poliisiin. Ja harvemmin edes omaisen murhan kokemaan joutunut lähtee henkilökohtaisesti tappajaa metsästämään. Toisinaan peleissä myös tapahtuu ihan omalla painollaan poliisin mielenkiinnon kiinnittäviä tapahtumia; pahikset vaikka koittavat (tai onnistuvat) murhata pelaajat tai jonkun muun uhan. Tässä tilanteessa poliisin luulisi kyllä laittavan resurssejaan asian tutkimiseen, ja luulisi heidän yleensä saavan jotain aikaiseksikin. Ja olet oikeassa sikäli että kyllähän poliisin mukanaolo voi seikkailua merkittävästi rikastaakin. Meillä vain tuntuu että niin käy seikkailu toisensa jälkeen...

Genren perinteitä kunnioitettaessa asiat tietenkin menee toisin. Lovecraftin tarinoissahan kauhujen jäljille päädytään yleensä "sivuovesta" ja jopa vastentahtoisesti... Tärkeintä olisi varmaankin siis panna hahmot luisumaan kauhujen jäljille niin hitaasti, että sitten kun todellisia rikoksia alkaa olla näkyvillä, PH:illa ei enää ole halua tai mahdollisuutta ottaa yhteyttä poliisiin.
Did you deem yourself strong, because you were able to twist the heads off civilized folk, poor weaklings with muscles like rotten string?
Avatar
Miihkali
 
Viestit: 592
Liittynyt: 05 Joulu 2010, 23:46

ViestiKirjoittaja Noppamaagi » 14 Syys 2011, 12:53

Ensimmäinen vihje salaseurasta voisi koskettaa hahmoa henkilökohtaisesti. Toiseksi yhteydenotto poliisiin voisi aiheuttaa hahmolle vaikeuksia. Esimerkiksi hahmolla voisi olla omia vähäpätöisiä laittomuuksia tai vastaavaa. Ei kuitenkaan mitään radikaalia, mutta sellaista, joka haittaisi ihan oikeasti jutun juonta.

Yhden kertapelin vedin jotenkin näin: Sinun ameriikan eno lähetti sinulle kirjeen, jossa hän testamettaa sinulle 500 miljoonaa! Perinnöllä on ehto, että sinun on korjattava tuon enon nuoruudessaan aiheuttama häpeä palauttamalla piispa Rungiuksen käsi Keminmaan vanhan kirkon lattian alle. (Piispa Rungius on todellinen henkilö tai siis oikea muumio Keminmaan vanhan kirkon alla. Sinne tehdään luokkaretkiä paikallisista kouluista ja muumion käsi on varastettu sotien aikana/jälkeen) Käsi oli paketissa ja se piti saada palautettua takaisin niin, ettei lehdistö tai mikään julkinen taho saa tietää palauttajaa tai ei heru 500 miljoonaa.

Hommahan räjähti käsiin, kun natsiluurankojen perunanuijakranaatit kirjaimellisesti räjähtivät taistelun tiimellyksessä ja melkein koko kirkko levisi hajalle. Vain yksi taisi selvitä elossa tai ehkä toinenkin pahasti haavoittuneena :)
Sua gobliinit kyttää ansoineen, sua peikot ajaa satimeen...
Avatar
Noppamaagi
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 1334
Liittynyt: 18 Loka 2005, 12:20

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » 14 Syys 2011, 17:04

Käännä asia päälaelleen. Pelaajahahmot ovat tutkijoita, joten ehkä poliisi varsinkin julkisesti arkaluontoisessa paranormaaliin viittaavassa keississä ei halua, että poliisivoimista väännetään mediassa haamuja jahtaavaa tahoa varsinkin kun ihmiset muutenkin helposti huutavat, että poliisit tekisi jotain järkevää, mistä verorahoilla palkka maksetaan.
Näin siis poliisi itse palkkaa tutkija-hahmot hommiin. Tai palkkaa jonkun, joka delegoi työtä hahmoille.
Avatar
Thaumiel_Nerub
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 4630
Liittynyt: 30 Tammi 2007, 15:38
Paikkakunta: Otamo

ViestiKirjoittaja Nuurori » 14 Syys 2011, 23:51

Miksei ne hahmot oo koskaan ite niitä kultisteja`?
Avatar
Nuurori
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 1339
Liittynyt: 07 Loka 2009, 21:44

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » 15 Syys 2011, 06:23

Nuurorilla hyvä kysymys. Mitä jos peli olisi:
- Pitää löytää tietty tome
- Pitää summonoida se monsteri
- Pitää pysyä piilossa virkavallalta tai tutkijoilta (jotka normaalisti olisivat PH)
- Tehdä muuta jännää kulttitouhua

Tuollaisessa pelissä tulisi myös pelatessa selitys, miksi virkavalta ei tiedä kultista, kun pelaajat itse kulttilaisina yrittävät pysyä virkavallalta piilossa.
Avatar
Thaumiel_Nerub
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 4630
Liittynyt: 30 Tammi 2007, 15:38
Paikkakunta: Otamo

ViestiKirjoittaja VentrueCupFinalist » 15 Syys 2011, 08:31

Nuurori kirjoitti:Miksei ne hahmot oo koskaan ite niitä kultisteja`?


Eipäs yleistetä. Kyllä meistä jotkut ovat pelanneet kultistia. Peli taipuu siihen suuntaan ihan hyvin eikä vaadi mitään erityistä modausta.

Mutta ennen kuin lähtisin tähän niin varmistaisin, että porukka sopii kyseisenlaiseen peliin. Muuten peli voi äkkiä mennä joko parodiaksi tai liian ahdistavaksi. Kumpikaan ei ole hyvä. Meillä oli ihan ok porukka tuohon, mutta silti huonolta huumorilta ei voinut aina välttyä.
Vinculum 15.3.2008
Se on tyhmä joka haukkuu toista (päiväkotiviisaus, josta aikuisilla olisi opittavaa)
"I, at any rate, am convinced that He (God) does not throw dice."
-Albert Einstein
Avatar
VentrueCupFinalist
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 1480
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 18:11

ViestiKirjoittaja Snowtiger » 15 Syys 2011, 13:26

Juu, ajattelin mainita että meneillään olevassa Trail of Cthulhu-pelissämme oma hahmoni, poliisietsivä on aktiivisesti mukana tutkimassa keissiä, joka osoittautui vähintäänkin oudoksi. 1930-luvun Turussa tapahtuu outoja kuolemia(murhiksi näitä ei voi sanoa koska tonen tapauksista on joko lavastettu tai on oikeasti itsemurha). oudoksi jutun tekee se että satamasta löytyi toinen ruumis ja se että ruumiit mätänivät hälyyttävän nopeasti, parissa päivässä kumpikin ruumis näytti lahonneen jo pari viikkoa.

Juttuun liittyy selvästi jotakin hämärää, sillä "Itsemurhan" uhriksi joutunut mies oli löytämistään edeltävänä iltana tuonut erään antikvaristin(toinen PH) liikkeeseen oudon kirjan, josta halusi päästä eroon hyvin nopeasti, kaupat saatiinkin sovittua, mutta antikvaristilla ei ollut tarpeeksi rahaa liikkeessään, joten hän sopi miehen kanssa, että toimittaa rahat seuraavana päivänä tälle kotiin. Tämä taas johti siihen, että kyseinen antikvaristi löysi miehen hirttäytyneenä asunnostaan, ja soitti poliisille. Myöhemmin antikvariaattiin murtauduttiin, ja murtomiehet olivat selvästi etsineet jotakin, mitä eivät sitten olleet löytäneet(oletettavasti he olivat juuri tämän oudon kirjan perässä, mutta antikvaristilla oli se mukanaan, koska hän oli ottanut sen mukaansa näyttääkseen sitä tutkijaystävälleen(EPH, yksi antikvaristin kontakteista)). Murron seurauksena antikvaristi päätyi poliisin suojelukseen ja lopulta poliisietsiväni luokse väliaikaisesti asumaan, koska hänen asuntonsa antikvariaatin yläkerrassa oli myllätty perusteellisesti, eikä hän tuntenut oloaan turvalliseksi.

Näinkin voi homma siis mennä.
"Tulehan tänne, senkin ylikasvanut kisumirri, niin halkaisen kallosi kuin simatynnyrin!"
- Thorin Kegsplitter (Male Dwarf Fighter 12 @ NWN1)
Avatar
Snowtiger
 
Viestit: 217
Liittynyt: 27 Kesä 2007, 14:55


Paluu Call of Cthulhu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

cron
Fatal: Not able to open ./cache/data_global.php