Call of Cthulhu talon sääntöjä

Mainion kauhumaailman keskustelualue. Sekä alkuperäinen että d20 versio

Valvojat: Thaumiel_Nerub, EvilJänis

Call of Cthulhu talon sääntöjä

ViestiKirjoittaja vader » 19 Syys 2005, 17:05

Tarkoitus olisi tähän kerätä talon sääntöjä ja pelillisiä vinkkejä, mitä olette käyttäneet Cthulhussa.

Aloitan itse soveltamalla RuneQuestia.

Osumakohdat
Joskus on tarve tietää lyönnin tai ammuksen osumakohta. Sen voi joko arpoa alla olevasta listasta tai tähdätä. Tähdätty laukaus osuu, mikäli onnistuu heittämään alle puolet ampumataidostaan.

Arpomalla(d10):
1 Oikea jalka
2 Vasen jalka
3-4 Vatsa
5-7 Rinta
8 Oikea käsi
9 Vasen käsi
10 Pää

Osumakohdille voi määritellä myös omat kestopisteensä, mikäli näin haluaa. Voit käyttää joko suoraan RQ:n sääntöjä tai suunnilleen seuraavaa:
Kädet, jalat, vatsa, pää: kokonaishitit/3
Rinta: kokonaishitit/2


Kriittiset
Impaled osuma päähän tappaa aina.
Jos jonkin ruumiinosan hitit ylittyvät, ruumiinosa on käyttökelvoton, mutta voidaan hoitaa. Jos ruumiinosan hitit ylittyvät kaksinkertaisesti niin ruumiinosa on "irti" eikä sitä enää normaalein keinoin saa kuntoon.
Vatsa, rinta ja pää aiheuttavat kuoleman mikäli niiden hittimäärä on ylittynyt.

Huom. Nämä säännöt tekevät Cthulhun taistelusta entistäkin vaarallisemman, joten harkitse tarkoin mitä näistä otat mukaan kampanjaasi.
Avatar
vader
 
Viestit: 356
Liittynyt: 03 Touko 2004, 10:22

Call of Cthulhu talon sääntöjä

ViestiKirjoittaja vps » 21 Syys 2005, 08:49

Sekalaiset kokemuspisteet (tai keksi joku parempi nimi jos haluat):

Jokaisesta pelikerrasta saatavat pointsit, määrä riippuu esim. sen mukaan miten hyvin pelaaja roolipelasi hahmooan, ideoinnista, oma-aloitteisuudesta jne. Ehkä jostain seikkailun tai pidemmän kamppiksen suorittamisesta saa myös pisteitä. Keskiverto, ehkä ok määrä per pelikerta voisi olla 2-4 pistettä. Riippuu tietysti miten pj haluaa pisteitä käyttää:

Sekalaisilla saa joko esim. uusintaheittoja, ominaisuuspisteiden nostamisia, lisää sanityä, jne. Määrä riippuu pelinjohtajasta. Esim. uusintaheitto johonkin skill/stat-checkiin voisi olla ehkä 2 pistettä. Statti nousee esim. puolella statin arvosta. Esim. STR 12 nousee 13:sta 6:lla pisteellä tms. Sanityä voisi ostaa Sekalaisilla esim 2:llä pisteellä +d6 tms. (menetettyä Sanityä).

En ole tosin ollut CoC:n kanssa tekemisissä useaan vuoteen, en ole satavarma onko uusissa painoksissa jotain vastaavia säännöksiä mutta epäilenpä. Korjatkaa tai lisätkää jos siltä tuntuu =)

Joka tapauksessa pjnä käytin itse Sekalaisia koska tuntui että pelkät skilliprosenttien nousut eivät olleet tarpeeksi hahmojen kehittymisen kuvaamiseen. Lisäksi uusintaheitot lisäsivät hahmojen elinikää edes jonkin verran :D
Avatar
vps
 
Viestit: 457
Liittynyt: 30 Elo 2005, 14:50
Paikkakunta: Kirkkonummi (Veikkola)

Call of Cthulhu talon sääntöjä

ViestiKirjoittaja Fuzzbender » 23 Syys 2005, 10:35

(Muistaakseni osumakohdat taulukko ja raajakohtaiset hiparit on säännöstetty Cthulhu Now:ssa. Itse en kuitenkaan ko. sääntöjä käytä, kun ne tekevät jo valmiiksi tappavasta pelistä melkoisen teurastustantereen).

Itse olen käyttänyt seuraavaa, jos tarvitsee miettiä minne lyönti osui:
- otetaan prosenttinopan jälkimmäinen numero ja tarkastetaan:
9 - pää
8 - oikea käsi
7 - vasen käsi
6 - oikea jalka
5 - vasen jalka
4 - vatsa
3 - vatsa
2 - vatsa
1 - rinta
0 - rinta
En pidä ylimääräisistä heitoista taistelussa, niin tämä ei niitä lisää. Samalla tuon taulukon oppii sen verran nopeasti, että
pian pelaajat jo vitsailevat tyyliin:
"Hiippailen siihen Wilburin taakse ja lyön sitä takaapäin pesismailalla ... <noppien heittoa> Takapuoleen! Sanoinko muuten, että
en hutkaise olantakaa, vaan käytän mailaa survaisemiseen?" :shock:

Itse annoin aikanaan hyvästä roolipelaamisesta (yms.) bonus prosentteja, joita saattoi laittaa omiin skilleihin, mutta
tuo vps:n systeemi vaikuttaa nopeasti ajeteltuna paremmalta. Pitänee kokeilla seuraavaksi jos saa kampanjan käyntiin.
Fuzzbender
 
Viestit: 46
Liittynyt: 28 Syys 2004, 20:00

Call of Cthulhu talon sääntöjä

ViestiKirjoittaja EvilJänis » 09 Elo 2006, 20:40

-D95 Sääntö-
Eli kaikissa taidoissa epäonnistuneista D100 heitoista jotka menevät yli 95 ilmoitetaan PJ, Joka sitten tilanteen mukaan määrää mitä tapahtuu, esim. Drive Auto skilliä käytettäessä saattaa auto hajota Tai hiipiessä kaadat kukkapöydän ja maljakko tippuu varpaille...
ALL HAIL THE KING!
Avatar
EvilJänis
 
Viestit: 307
Liittynyt: 08 Kesä 2006, 14:47

Call of Cthulhu talon sääntöjä

ViestiKirjoittaja Bleakfuture » 16 Elo 2006, 12:05

Jos pelaaja haluaa hankkia jotain vähemmän laillista (esim kieltolain aikaan viinaa tms) voi PJ heitättää esim puolikkaan Luck heiton, mutta jos etsii jotain järeämpää niin sit suuremmilla miinuksilla, riskinä tietysti epäonnistuminen ja sen seuraukset (poliisi, mafia).
yum yum...
Avatar
Bleakfuture
 
Viestit: 44
Liittynyt: 10 Elo 2006, 08:14

Re: Call of Cthulhu talon sääntöjä

ViestiKirjoittaja EvilJänis » 16 Elo 2006, 12:16

Bleakfuture kirjoitti:Jos pelaaja haluaa hankkia jotain vähemmän laillista (esim kieltolain aikaan viinaa tms) voi PJ heitättää esim puolikkaan Luck heiton, mutta jos etsii jotain järeämpää niin sit suuremmilla miinuksilla, riskinä tietysti epäonnistuminen ja sen seuraukset (poliisi, mafia).


Niin tai tuleeko Kampuksen Vahtimestari paikalle kun olet tiirikoimassa Professorin työhuoneen ovea :wink:
ALL HAIL THE KING!
Avatar
EvilJänis
 
Viestit: 307
Liittynyt: 08 Kesä 2006, 14:47

Re: Call of Cthulhu talon sääntöjä

ViestiKirjoittaja Bleakfuture » 16 Elo 2006, 12:17

Jotain sen suuntaista joo...
yum yum...
Avatar
Bleakfuture
 
Viestit: 44
Liittynyt: 10 Elo 2006, 08:14

ViestiKirjoittaja hazi » 22 Elo 2006, 13:18

Tuli tossa viikonloppuisessa pelisessiossa taas hieman sovellettua ja taivutettua sääntöjä, joten listaanpa tähän pari mitä mieleen tulee.

1. Eräs pelaajahahmoista kiipesi ukkosmyrskyssä talon palotikkaita katolta alas. Ajattelin että tuuli ja piiskaava sade vaikeuttaa kiipeämistä sen verran että onnistumisheitto on tarpeen. Jotenkin pelkän Climb-skillin käyttö näinkin yksinkertaisessa tapahtumassa kuin katolta laskeutuminen tuntui tyhmältä, joten pyysin ensin Luck-heittoa. Fail. Ookoo, ei ollut tuuria kiipeämisessä joten Climb seuraavaksi. Fail. Hahmon jalka lipeää tikkaan märältä metalliputkelta ja pudotus on edessä. Talon korkeus oli noin kuutisen metriä joten piti pähkäillä kuinka pitkälle hahmo ehti kiivetä ennenkuin ote lipesi. Tämä tapahtui heittämällä 1D100 ja käyttämällä tulosta prosenttilukuna. Tulos oli jotain 75% luokkaa, eli hahmo oli ehtinyt laskeutua jo aika pitkälle ja pudotusta tuli vain vajaat pari metriä. Jump epäonnistui kans joten rähmälleen laskeuduttiin, mutta lyhyen putoamismatkan ansiosta vahinkoa kärsi vain hahmon itsetunto. Enimmät loat puisteltuaan tyttönen käveli sanaakaan sanomatta ja posket punoittaen sisälle murtautuneiden kolleegojen välistä tutkimaan taloa.

2. Hahmojen törmätessä uusiin olentoihin olen ottanut käytännöksi Cthulhu Mythoksen (CM) automaattisen korottamisen. Säännöthän sanovat että CM-skilli nousee vain mikäli hahmo tulee hulluksi olennon nähdessään, mikä mielestäni on epäloogista. Esimerkkitilanne: Hahmot törmäävät rantakallioilta löytyneitä tunneleita tutkiessaan omituisiin kalamaisiin humanoideihin. Pelaajat heittävät Idea-heiton ja onnistuessaan tajuavat että alueen legendat meressä asuvista demoneista ovatkin totta. Tarina linkkautuu myös huhuihin Innsmouthin kaupungin tapahtumista ja äkkiä löytö onkin osa suurempaa kuvaa. Tämän seurauksena CM-skilli nousee, tosin en ole vielä varmaksi päättänyt minkä verran. Ehkä nousu voisi olla verrannollinen olennon Sanity-vaikutukseen, tai jotain vastaavaa.

// Hazi
Avatar
hazi
 
Viestit: 108
Liittynyt: 21 Syys 2005, 22:02

ViestiKirjoittaja EvilJänis » 23 Loka 2006, 10:01

Kun tekee taitoheitoissa hyvän heiton saa "Tikin" jonka avulla taitoa voidaan nostaan. Normaalisti nostaminen heitetään D10, mutta meillä se on muutetttu D6 UberSuper-Hahmoiksi tulemisen estämiseksi.
ALL HAIL THE KING!
Avatar
EvilJänis
 
Viestit: 307
Liittynyt: 08 Kesä 2006, 14:47

Muuttujia & muuta

ViestiKirjoittaja Miihkali » 18 Heinä 2011, 17:45

Cthulhun ohjekirjassa ei taideta käsitellä muuttujia (modifiers) lainkaan. BRP:n perussääntöihinhän kuuluu tuo taidon tuplaaminen, jos tehtävä on erityisen helppo, ja puolittaminen vaikeassa tapauksessa. Mutta mitä muita muuttujia sitä onkaan, joita voi käyttää? BRP-kirja tarjoaa muutamia muuttujia, mutta ei juurikaan taisteluun sopivia. Tietenkin RQ:sta voisi varastaa jotain, mutten opusta omista, enkä kovin monimutkaista systeemiä kaipaa, sellaiset ei CoC:hen oikein sovi. Mitä teillä on ollut käytössä? Tässä muutama omissa peleissä käytetty, vaikka PJ taitaakin tilanteen tullen heittää noita aika paljon hatusta:

Isku selkään: +20%
Käyttää yhden vuoron tähtäämiseen: helppo
Ei aikaa tähdätä, tai ampuu useamman kuin yhden laukauksen ei-sarjatuliaseella (esim. pistoolilla voi ampua 1-3 luotia ohjeiden mukaan): vaikea
Sarjatuli: helppo
Tukee aseen johonkin (jalustaan/pöytään): +10%
Liikkuva maali: -10%

Täältä on osa napattu: http://www.hyperbear.com/cthulhu/cthulh ... -mods.html . Tuo haulikkosääntö on myös käytössä ja kerrassaan mainio.

Muita talon sääntöjä on sitten ollut esimerkiksi hahmon menneisyyden (sekä pelillisen että hahmolomakkeellisen) huomion ottaminen, jos tulee vaikka mielenterveysheittoja. Sotaveteraani ei paljoa yhtä ruumista kavahtanut, ei tainnut tarvita edes testata satasen heittoa alle MIE-pisteiden; nuori opiskelija taas taisi saada jotain viattomuus-bonusta eli järkeä ropisi tavallista enemmän... Jatkossa taas tämä opiskelijakin, joka joutui jotain aivoja siivoamaan lattialta ei niin kovasti hätkähtänyt ruumiista.

Naamioitumistaidon olemme vaihtaneet Näyttelemiseksi. Tulimme tulokseen, että tunnistamattomaksi naamioituminen on yleensä hyvin helppoa, eikä yleisesti ottaen vaadi taitotestiä. Joksikin toiseksi henkilöksi naamioituminen taas on käytännössä mahdotonta siten että henkilön tutut eivät vaihdosta huomaisi. Ja jos pitää johonkin soluttautua, niin paljon useammin on onnistuminen kiinni siitä miten käyttäytyy, ei siitä, onko valinnut oikean värisen smokin tms.

Osumakohdat omine henkineen on kanssa käytössä. Kukin ruumiinosa saa mennä -5. Raajat kun tuon saavuttavat, niin menevät pysyvästi käyttökelvottomaksi. Torso tai pää, niin henki lähti. Heti kun tuo otettiin käyttöön niin rupesi raajat lentelemään, joten lievensimme sen verran, että taju ei vielä lähde 2 tai 1 kohdalla, vaan nollassa. Ja -1 tai -2 on vielä melko vakaa tajuttomuuden tila, jossa välitöntä hengenlähdön vaaraa ei ole.

Aika pitkälle kyllä noita sääntöjä tulee sovellettua tilanteen mukaan, eikä jonkun valmiiksi sovittujen nippelisäätöjen mukaan.
Did you deem yourself strong, because you were able to twist the heads off civilized folk, poor weaklings with muscles like rotten string?
Avatar
Miihkali
 
Viestit: 592
Liittynyt: 05 Joulu 2010, 23:46

Muuttujia & muuta

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » 17 Marras 2011, 11:46

Pelin säännöt pelistä huolimatta muovautuu omassa käytössä aina. En ole varma aina mitkä on omia kirjoittamattomia sääntöjä ja mitkä niitä virallisia. Tässä jotain mitä käyttänyt.

Osumapaikat
Jos on tarve tietää mihin osuu, olen tehnyt yleispätevän osumataulukon (mm. Vampiressa käytetty). Pohjana netistä haettu vinskin vitruvian man mihin siirretty pallukoita ja niihin numerot. Löytyy sekä d10 että d12 versiot tarpeen mukaan.

Hahmonkehitys
Hidasta ja hidastuu entisestään korkeilla taidoilla. Jos hahmo oppii jotain uutta tai saa hyvän onnistumisen tilanteessa tai on erityisen fiksusti käyttänyt taitoa saa kokemusmerkin. Lisäys heitetään suoraan, ei tarvitse skorettaa ensin %-heitolla yli.

Vihje ei mene ohi
Kun vihje on piilossa tai pitää ymmärtää, peli voi stopata siihen jos tarvittava heitto ei onnistu. Heiton tulos suhteessa taitoon määrää miten paljon hahmo siitä saa irti. Välttämättömän vai jopa extraa. Game must go on eikä jämähtää noppaan tässä tapauksessa.

Helpompi ja vaikeampi
% bonuksia tai haittoja heittoon. Helpompi on +% ja vaikeampi -%.

Mielestäni CoC BRP ajaa asiansa tarpeeksi hyvin noin yleisesti.
Avatar
Thaumiel_Nerub
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 4630
Liittynyt: 30 Tammi 2007, 15:38
Paikkakunta: Otamo

Re: Call of Cthulhu talon sääntöjä

ViestiKirjoittaja Adelbert » 30 Touko 2012, 13:46

Dynaaminen onni. Sitä käytetään bonuksena nopanheittoon. Joka seikkailukerralla pelaajalla on oikeus lisätä yhteensä onnen verran pisteitä nopanheittoon ennen kuin heittää noppaa. Eli siis näin:

Hahmon onni on 65%. Hän yrittää ajaa karkuun chthoniania, mutta hänen ajotaitonsa on vain 30% - ei hyvä. Hän päättää käyttää 25% onnea ja heittää 42% - ja onnistuu kuin onnen kaupalla.

Tämä siis sen lisäksi, että käytetään normaaleja onniheittoja. Halutessa onni voidaan tietenkin lisätä heittoon myös jälkeenpäin, mutta silloin se on meidän kokemuksemme mukaan liian tehokas - ja onni on toki arvaamaton.
Adelbert
 
Viestit: 24
Liittynyt: 17 Touko 2012, 20:21

Re: Call of Cthulhu talon sääntöjä

ViestiKirjoittaja Nuurori » 30 Touko 2012, 16:41

Paras systeemi onnen mallintamiseen on mun mielestä mukana nopanheitoissa :D
Avatar
Nuurori
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 1339
Liittynyt: 07 Loka 2009, 21:44

Re: Call of Cthulhu talon sääntöjä

ViestiKirjoittaja Adelbert » 31 Touko 2012, 10:11

Mutta tuo simuloikin sitä, että joskus käy ihan käsittämätön munkki. :)
Adelbert
 
Viestit: 24
Liittynyt: 17 Touko 2012, 20:21

Re: Call of Cthulhu talon sääntöjä

ViestiKirjoittaja Nuurori » 31 Touko 2012, 20:24

sitävarten on 00 tai 01 !
Avatar
Nuurori
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 1339
Liittynyt: 07 Loka 2009, 21:44

Seuraava

Paluu Call of Cthulhu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron
Fatal: Not able to open ./cache/data_global.php