Call of Cthulhu talon sääntöjä

Mainion kauhumaailman keskustelualue. Sekä alkuperäinen että d20 versio

Valvojat: Thaumiel_Nerub, EvilJänis

Re: Call of Cthulhu talon sääntöjä

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » 01 Kesä 2012, 07:03

Mielestäni heiton onnistumismahdollisuuksien korottaminen ei ole käsittämätöntä onnea :D Vaan silloin sitä onnea tarvitaan juurikin vähemmän, että onnistuu.

Siis jos normisti onnistuu 10% mahdollisuudella, mutta onnella lisää sitä 50% niin ei se ole käsittämätöntä onnea vaan parempi onnistumismahdollisuus silloin. Onni on silloin käytettävä resurssi kuten hero pointsit tai mitä lie, millä voi rajatusti parantaa silloin tällöin onnistumismahdollisuuksia.

Kuitenkin pidän tuosta ajatuksesta, että onni-kyky voisi olla käytettävä resurssi. Siitäkin jotain konkreettista taktista hyötyä silloin.
Avatar
Thaumiel_Nerub
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 4630
Liittynyt: 30 Tammi 2007, 15:38
Paikkakunta: Otamo

Re: Call of Cthulhu talon sääntöjä

ViestiKirjoittaja Miihkali » 01 Kesä 2012, 12:11

Onnihan on koko pelin tärkein taito joka tapauksessa!

Mielestäni sääntö on ihan hyvä, mutta moinen hero pointsien käyttö on sikäli sopimaton kauhupeliin, että se vie pelin tapahtumien kontrollia pelinjohtajalta ja tuo sitä pelaajalle. Tuossa käy nopeasti niin, että pelaajat tuumaavat "säästelläänpä nää johonkin pahaan tilanteeseen", jolloin PJ:n suunnittelemat huippukohdat menettävät kauhua ja jännitystä, kun pelaajat voivat manipuloida tilanteen itselleen suosiolliseksi. Siksi jättäisin moiset pojot johonkin vähän toiminnallisempaan peliin.

Myös palautumisnopeus on vähän liian korkea. Itse mieluummin tekisin tuon niin, että pelaaja menettää sijoittamansa tuurin pysyvästi, ja tuuriheitto on jatkossa madaltuneella tasolla. Takaisin tuota voisi saada vaikka palkinnoksi hyvästä roolipelaamisesta ja fiksuista ratkaisuista, kuitenkin niin hidasta tahtia, että tuuri madaltuisi tasaisesti seikkailun läpi. Tämä sopii hyvin seikkailun luonteeseenkin: "Olet kuluttanut tuurisi loppuun!"
Did you deem yourself strong, because you were able to twist the heads off civilized folk, poor weaklings with muscles like rotten string?
Avatar
Miihkali
 
Viestit: 592
Liittynyt: 05 Joulu 2010, 23:46

Re: Call of Cthulhu talon sääntöjä

ViestiKirjoittaja Sam! » 01 Kesä 2012, 20:11

Thaumiel_Nerub kirjoitti:Siis jos normisti onnistuu 10% mahdollisuudella, mutta onnella lisää sitä 50% niin ei se ole käsittämätöntä onnea vaan parempi onnistumismahdollisuus silloin. Onni on silloin käytettävä resurssi kuten hero pointsit tai mitä lie, millä voi rajatusti parantaa silloin tällöin onnistumismahdollisuuksia.


Kyllä se voi olla nimenomaan "käsittämätöntä onnea" pelin tarinallisen logiikan kannalta. Basic Roleplay -systeemin lukuisat nopanheitot mahdollistavat sen, että voimme seurata lopputulosten syitä aika pitkälle. Esimerkiksi tässä edellä kuvatussa pakenemisesimerkissä, jossa pelaaja onnistui onnimarginaalin turvin (ja PJ:n hirviö epäonnistui), lopputulos ei johtunut siitä, että hahmo oli tosi hyvä kuski (oma taito ei riittänyt), tai siitä, että sillä oli tosi hyvä auto (jolloin pelaaja olisi saanut bonuksia heittoonsa) tai siitä, että hirviöllä oli huono päivä (jolloin PJ olisi epäonnistunut omassa heitossaan), tai siitä, että aurinko paistoi hirviön silmiin (jolloin PJ olisi saanut miinuksia heittoonsa) vaan siitä, että hahmolla yksinkertaisesti oli tuuria (so. onniboostauksella).

Tämä voi ensialkuun näyttää hiustenhalkomiselta, mutta kyllä sille voi nähdä aika isonkin merkityksen tarinan tyylin kannalta. Esimerkiksi Warhammer FRPG:ssa hahmot ovat pääsääntöisesti surkimuksia, jotka voivat vain toivoa, että PJ:llä on huono noppatuuri eli että hirviöt / kultistit / mutantit sähläävät. D&D:ssa puolestaan 1. tason vihollinen ei pysty lainkaan vahingoittaamaan 10. tason pelaajahahmoa. Tässä esitetty onni-mekaniikka puolestaan luo Call of Cthulhun pelaamiseen sellaisen sävyn, että hahmot yleensä kärsivät, ellei heillä satu käymään hyvä tuuri. Ja juuri näinhän pelin esikuvassa eli Lovecraftin novelleissa tapaa käydä: jos päähenkilö pelastuu, se johtuu tyypillisesti silkasta tuurista, ei siitä, että hän olisi pätevä toimintasankari.
Osta Pyöreän pöydän ritarit - roolipeli sankaruudesta
Blogini tarinankerronnasta: Mythopoeia
Sam!
 
Viestit: 730
Liittynyt: 09 Joulu 2004, 18:33
Paikkakunta: Teuva

Re: Call of Cthulhu talon sääntöjä

ViestiKirjoittaja Nuurori » 02 Kesä 2012, 14:56

Liittoudun kyllä Miihkalin kanssa tässä asiassa. Ja vaikka Samin perustelut tokassa kappaleessa oli hyviä, niin ei sillä oo väliä millä nimellä sitä stattia sanotaan - ainoota tuuria on onnistuminen sattumankaupalla, ja kaikki muu on kykyä, vaikka sitä kykyä sitten sanottaisiinkin onneksi. Ja tarkotan siis tietysti sitä fiilistä. Miettikää esimerkiksi miten eeppistä on onnistua pelastusheitossa kuolemaa vastaan, kun tarvitsee heittää 20, ja miten vähemmän eeppistä se on, jos 10 riittää siksi, että käytettiin juuri 10 onnispistettä...

Noin juridisesti Sami on tietysti ihan oikeassa :D
Avatar
Nuurori
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 1339
Liittynyt: 07 Loka 2009, 21:44

Re: Call of Cthulhu talon sääntöjä

ViestiKirjoittaja Miihkali » 12 Elo 2012, 22:12

Adelbert kirjoitti:Dynaaminen onni. Sitä käytetään bonuksena nopanheittoon. Joka seikkailukerralla pelaajalla on oikeus lisätä yhteensä onnen verran pisteitä nopanheittoon ennen kuin heittää noppaa. Eli siis näin:

Hahmon onni on 65%. Hän yrittää ajaa karkuun chthoniania, mutta hänen ajotaitonsa on vain 30% - ei hyvä. Hän päättää käyttää 25% onnea ja heittää 42% - ja onnistuu kuin onnen kaupalla.

Tämä siis sen lisäksi, että käytetään normaaleja onniheittoja. Halutessa onni voidaan tietenkin lisätä heittoon myös jälkeenpäin, mutta silloin se on meidän kokemuksemme mukaan liian tehokas - ja onni on toki arvaamaton.


Tällainen sääntö on ilmeisesti tulossa seiskalaitokseen.

"In 7th Edition, the Luck roll becomes a resource you can spend to adjust the results of skill or characteristic rolls.

Let’s say you need to roll 60 or less and you roll 63. You can spend three points of Luck to boost your odds enough to succeed after all. But now your Luck score is three points lower — if you need to make a Luck roll it’s that much less likely to succeed."
Did you deem yourself strong, because you were able to twist the heads off civilized folk, poor weaklings with muscles like rotten string?
Avatar
Miihkali
 
Viestit: 592
Liittynyt: 05 Joulu 2010, 23:46

Re: Call of Cthulhu talon sääntöjä

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » 14 Elo 2012, 07:33

Palautuuko tuo Luck jotenkin itsestään vai pitääkö siihen käyttää sitten expaa?
Avatar
Thaumiel_Nerub
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 4630
Liittynyt: 30 Tammi 2007, 15:38
Paikkakunta: Otamo

Re: Call of Cthulhu talon sääntöjä

ViestiKirjoittaja Miihkali » 14 Elo 2012, 11:17

Thaumiel_Nerub kirjoitti:Palautuuko tuo Luck jotenkin itsestään vai pitääkö siihen käyttää sitten expaa?

Hahmolla on ehdotetussa systeemissä erilaisia kontakteja / elämänarvoja / käsityksiä itsestään (Contacts), joihin hän voi toisinaan tukeutua, ja pyrkiä siten nostamaan lykkyään. Nämä kontaktit ovat aika vapaamuotoisia, esimerkkeinä annettiin läheinen suhde mummoon tai vaikka joku mielisairaus. Pelin aikana näitä voi kertyä lisää, ja uudet korvaavat vanhoja, joten lopulta useimmat hahmot ovat menettäneet vanhan elämänsä ja minänsä ja tilalle on tullut erilaisia hulluuksia ja pakkomielteitä, joihin heidän persoonallisuutensa kuitenkin vahvasti nojaa (ainakin jos haluaa tuuripisteitä).

Vähän monimutkainen systeemi, mutta jos se toimii, voi olla aika kovaakin kamaa.
Did you deem yourself strong, because you were able to twist the heads off civilized folk, poor weaklings with muscles like rotten string?
Avatar
Miihkali
 
Viestit: 592
Liittynyt: 05 Joulu 2010, 23:46

Edellinen

Paluu Call of Cthulhu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa

cron
Fatal: Not able to open ./cache/data_global.php