MERP/KERP ja muut järjestelmät/järjestelmän muuntaminen

Keskustelua liittyen ICE:n peleihin kuten Rolemaster, MERP/KERP, Taru Sormusten Herrasta -seikkailupeli ja HARP

Valvoja: Thaumiel_Nerub

MERP/KERP ja muut järjestelmät/järjestelmän muuntaminen

ViestiKirjoittaja addu » 24 Marras 2017, 21:23

^aloitusviesti tulee olemaan aika kattavasti myös nostalgian täyttämää narsistista vuodatusta. Toivottavasti ketju ei jää vain siihen :roll:
PS. Käytän termiä KERP, toivottavasti se ei haittaa. Jostain syystä aikoinaan kutsuttiin sitä niin ja siks it sticks.
PPS. Käytän ihan väärin sulkumerkkejä. Se on sellainen hermit-kind-of-tapa. Ja kolmoispiste kanssa. Ja ylipitkät viestit; jaarittelu on aika yleistä jos on paljon yksin? Eikö?

Hm. Asiaan!
Olen uusi käyttäjä ja en tunne vielä fooruminne sääntöjä tai käytänteitä kovin hyvin, joten jos teen jotain idioottimaisen typerää nyt tai lähitulevaisuudessa: anteeksi, teen sen vain noobiuttani ja tyhmyyttäni. Ja lyökää maanrakoon, olen sen ansainnut. Olen joskus innokkaampi kuin älykäs. Ja koska en ole lurkannut yhtään aikaisemmin niin olen täysin autuaan tietämätön kaikesta sanattomasta säännöstöstä mitä mahdollisesti yhteisönne kesken saattaa vallita. Tämä on se kuuluisa vastuuvapauslauseke, hm? Tai ehkä loppuun päästyäsi luet sen syyntakeettomuuden todisteena? En tiedä, päätä sinä.

Yleensä olen tottunut foorumietiketin kannattavan ennemmin edelliseen aiheeseen postaamista kuin uuden aloittamista, mutta nyt oli paha tilanne koska koko KERP/MERP-alueelle ei ilmeisesti ole pariin vuoteen kirjoitettu mitään. Mitään. Lähinnä omaa aihettani oli aihe: "Kysymyksiä KERPISTÄ!!!" mutta inhoan moista capsin ja huutomerkkien ylikäyttöä (ironista, ottaen huomioon omat ...- ja sulkeisfetissini), joten en halunnut sotkeutua mokomaan viimeksi anno domini 2012 päivitettyyn keskusteluun.
Niinpä mietin aika tavalla että olenkohan edes yhtään oikeassa paikassa, pitäisikö pitää niin sanotusti pää kiinni ja tarkkailla takavasemmalta kunnes ei varmasti astu kenenkään varpaille tai tee mitään hölmöä. Mutta päätinpä sitten olla ihan vaan itsekäs ja röyhkeä ja tehdä ihan oman topicin tälle lätinälleni tänään. Tänne omalle turva-alueelleni eli Keski-Maa-akselille. Ja tuleepahan esittäydyttyä samalla. Hei vain!

Aloitin TASilla toistaiseksi ainoan ryhmäni kanssa jo viime vuosituhannella. (Jes, vähänkö kuulostaa siistiltä sanoa noin - ja ihan vähän säälittävältä.)
Vähän tälle vuosituhannelle pelaaminen jatkui, KERPiin ja sitten RM:ään ja sitten lopulta porukka hajosi. Se on ainoa peliporukka mulle koskaan. Rakastin sitä silloin ja rakastan edelleen. Porukkaa ja pelaamista. Rakastan myös Tolkienia, mutta fantasian suhteen olen aika tavalla kaikkiruokainen. Scifi ja steampunk tuli myöhemmin, vampyyreita en tajua ihan vieläkään, mutta kaikki eskapistinen meininki, maailma ilman nykyaikaa, iskee kyllä kunhan se on... hyvää?

Kirjauduin tänään tänne koska löysin noin viikko sitten Critical Rolen (jos et tiedä, beware, siihen jää koukkuun) jonka ~3-tuntisia tallenteita olen katsonut siitä lähtien joka tilaisuuden tullen. Ja pöytäropepalo (SUPERSIISTI UUDISSANA), joka sisälläni on kytenyt kaikki nämä vuodet, sai yhtäkkiä koko kanisterillisen bensiiniä polttoaineeksi ja
WHAM! Baby, I'm on fire.
Jopa siinämäärin, että kaivoin avaamattoman muuttolaatikon pohjalta KERPin sääntökirjan ja nopat, joille ei ole ollut mitään käyttöä kun nykyinen tuttavapiiri on.. eri henkistä. Ja nyt täällä sitten olen katsellut Critical Rolea ja pelaillut yksinäni. Narsistista hommaa, mä voitan aina. :D Onneksi on vilkas mielikuvitus - eikä ketään katsomassa. Hullun hommaahan se on, yksin roolipelaaminen? On. Sitä minäkin.
Ai niin, nyt onkin yleisöä. Krhm.

Ajatus on kuitenkin muotoutunut päässäni. On kaksi vaihtoehtoa. Etsiä täysin uutta seuraa pelaamiseen (KERP on tässä kohtaa ilmeisesti ainakin poissuljettu vaihtoehto, foorumin aktiivisuusasteesta päätellen - toisaalta systeeminä se on kieltämättä aika... kakka?*) tai opettaa nykyiselle tuttavapiirille pöytäroolipelaamisen upeus ja hienous ja mahtavuus ja koukuttavuus ja ja- you get the point.
Molemmissa on esteensä, ykkösvaihtoehdossa se etten yhtään tiedä mistä someton ja verkostoitumaton yksilö löytää roolipeliseuraa? Laitanko kirjaston seinälle lappusen eemaileineen että ottakaa yhteyttä kaikki te miekoista ja magiasta kiinnostuneet? Eikö se ole vähän liikaa viime vuosituhatta? Itse en ilman tätä poltetta _ikinä_ lähtisi sellaiseen tapaamiseen... kun taas tässä tilassani? Varmaan menisinkin. "Tapaaminen: keskiyöllä hautausmaalla".... :lol:
En kuitenkaan haluaisi FB:iin vain ropeseuran takia... (foliohattu FTW) Ehkä tätä kautta löytyisi... jotain? Hm? (oletan että tälle on joku oma areena jossa on suotavaa kinuta peliseuraa tms, mutten tiedä missä se sijaitsee? Neuvokaa hölmöä. "Lvl 0 just runs around in circles screaming for HELP")

Vaihtoehto 2 taas on se miksi aloitin tämän ketjun juuri tänne. Omistan perusKERPin itse, aikoinaan pelattiin KERP+Roolimestari-komboa mutta näistä vain KERPin tunnen kuin omat taskuni (siis toisinaan saatan yllättyä mitä hittoa tämä on, mutta pääosin tiedän kyllä mitä sieltä löytyy). Tästä päästään yllä merkatun asteriskin alaviitteeseen: *KERP on jäykkä ja tylsä. Parempia systeemejä on ihan varmasti vaikken ole itse niitä pelannut. Jo omina pelivuosina muokattiin sitä rankahkolla kädellä (meillä oli kiertävä PJ/GM, koska pelattiin 3hlön ryhmässä ja se vaan oli silloin toimivaa, mitkä lie yleiset käytännöt? En tiedä. n00b.)

Otsikkoon liittyvä kysymys kuuluu siis seuraavasti:
Onko kellään kokemusta KERPin taulukkojen käyttämisestä pohjana ja siitä uuden järjestelmän luomiseen? Järjestelmällä tarkoitan tässä sitä, että muuttaisin omassa pelisuunnitelmassani koko loitsujärjestelmän ja muokkaisin rankalla kädellä oikeastaan kaikkea maailmaan (ammatit, rodut, taikuus, jne) liittyviä bonuksia, skillejä, jne jne - mutta käyttäisin tätä ainoaa omistamaani taulukkomahdollisuutta: KERPin? Jos joku on tehnyt näin ja onnistunut erinomaisesti: kerro lisää, mitä teit ja miten. Jos joku on epäonnistunut surkeasti: haluan kuulla kaiken miksi. Tällaiset helpot tähän alkuun. Vai kannattaisko ihan vaan sijoittaa toiseen turhuuteen heti ja ostaa joku parempi sääntökirja? Ennen kuin on mitään tai ketään. Paitsi tietty minä med KERPin Toinen laitos ja 2kpl D10 noppaa 8)

Tunnen muutaman tyypin, joista voisin (ehkäkenties) saada kuorittua esiin pelaajat. Hunter's Mark on jo kiinni :mrgreen: Olen ajatellut houkutella kyseiset saalii.. ööh ..yksilöt ensimmäiseen kohtaamiseen alkoholin voimalla, jossa idätän ajatuksen ja lopulta tekisin oneshot-pelin premade-hahmoilla ja katsoisin mitä hittoa tapahtuu. Se kun on täysin mahdotonta ennustaa. Voi olla että olen ihan väärässä tyyppien kohdalla ja heissä ei olekaan mitään sellaista mitä roolipelaajalta vaaditaan tai he eivät saakaan pelistä yhtään mitään sitä, mitä minä kuvittelen sen antavan. En tiedä. TätäKÄÄN. Ilmeisesti mitään. Vaikka nykyisessä tuttavapiirissäni pitävät minua jonain superherofantasianörtti level miljoonana niin oikeastihan olen ihan ulkona koko skenestä.

Lisäksi kiinnostaa: Valmiiksi tehtyjen hahmojen edut uusille pelaajille? Onko niitä? Me aloitettiin aikanaan suoraan omien hahmojen luomisella ja se toi siihen sen koko henkilökohtaisen aspektin heti, mutta toisaalta aloittaessamme oltiin käytännössä lapsia, joten "the force was strong in us". Kolmekymppiselle kokemattomalle ajattelin että premade voisi helpottaa itse pelaamista jos hahmo on siis, kuten ajattelin, suunniteltu saal... (hitto!) kyseistä henkilöä silmällä pitäen ja hänet/heidät tuntien. Ts. mitä kukin voisi mahdollisesti saada irti pelaamisesta omilla vahvuuksillaan jne. Mä olen itse pelannut valmista hahmoa vain ainoassa larpissani ja se oli kyllä tosi kivaa, mutta inhoan videopelien (oh gosh kuulostaa vanhanaikaiselta, mutten tiedä mikä sana nyt olisi kuvaavampi ja in?) valmiiksi tehtyjä hahmoja jotenkin luonnostaan. DA:O oli paras ever juuri siksi, että ulkonäkö oli muokattavissa itse ja ääni oli vain mun mielikuvitusta: se oli mun hahmo, Warden.

Ja takaisin aiheeseen taas. (Toisinaan harkitsen bloggaamista, kun tämä foorumiympäristö saattaa kokea nämä megapostausavautumiset vähän rankkoina: varsinkin näin ensimmäiseksi postaukseksi. Sorry guys! Jos kukaan ei reagoi tähän mitenkään niin kyllä mä osaan olla hiljaakin ja stealthata sumuun :<)

En ala tähän nyt vielä listaamaan kaikkia niitä ongelmia, mitkä mulla jo on/olisi jos rupeaisin tätä mun modausta KERPiin täysillä puskemaan, koska en ole vielä ihan varma mitä kaikkea siinä tulee eteen. Mutta. Olisin kovasti kiinnostunut kaikista vinkeistä, jotka liittyvät taikuuteen pöytäRPGympäristössä ja koska internet tarjoaa aiheesta noin tuhatmiljoonaa hakutulosta, niin arvostaisin jokaista ehdotelmaa mahdollisesti tsekkaamisen arvoisista urleista/kirjoittajista/hakusanoista/mistä vaan. KERP kun on ainakin sellaisenaan rakennettu ns. loitsuvastaiseksi maailmaksi (ofc, kun Keski-Maa on sellainen kun on), mutta haluaisin sisällyttää omaan luomukseeni taikuuden neutraalina voimana, joka ei ole überpowered eikä piilotettava, vaan tasapainossa kaikkien muiden skillien kanssa.
Osaan... osaannen?...Luulen osaavani sen itsekin jos niikseen tulee, mutta koska en ole kokenut (ainoastaan lahjakas :>) mahdollisesti tuleva GM niin rukoilen silti apua. En halua tilanteeseen, jossa yritän saada porukan innostumaan roolipelaamisesta ja pelinjohtaja itse hukkuu omiin epäselviin muistiinpanoihinsa ja toistelee vain itsekseen: "odottakaa vähän...siis x15 kumoaa... neljätoista miinus yhdeksän... missä se mun taulukko ON... odottakaa vielä vähän... ihan kohta... siis.."

Luulen että tajusitte pointtini?

Jos ette, niin poistun hiljaa takaisin takavasemmalle ja pysyn siellä, kunnes osaan kommunikoida kanssanne.

Namarië,
addu

ps. stealthaan silti sumuun ja lähden lurkkaamaan foorumia 8)
"Though now long estranged, the man is not wholly lost - nor wholly changed." J.R.R. Tolkien - Mythopoeia
addu

Re: MERP/KERP ja muut järjestelmät/järjestelmän muuntaminen

ViestiKirjoittaja YJT » 25 Marras 2017, 22:11

Varsinaiseen kysymykseen, eli KERPin modaamiseen minulla ei ole suoraan neuvoja koska en ole ko peliä pelannut ehkä jotain one-shottia lukuunottamatta.

Mutta peliseuraan: Riippuu monesta asiasta, mikä on paras tapa saada peliporukkaa kasaan. Asutko sellaisella paikkakunnalla, jossa on paljon roolipelaajia (onko esim roolipelejä myyvä kauppa, jossa on peliseuraa haetaan -ilmoitustaulu), kuinka helposti tutustut uusiin ihmisiin jne. Pienellä paikkakunnalla on ylipäätään vähemmän potentiaalista pelaajaporukkaa kuin isolla, koska on vähemmän porukkaa yleensäottaen. Facebookissa on tosiaan oma peliseuraa etsitään -ryhmä, mutta jos epäilet Fecesbookiin liittymistä, niin varsinkaan jos asut pienellä paikkakunnalla, niin ei sitäkään kautta välttämättä kovin helposti porukkaa löydy. Toisaalta esim Tampereen seudulta tuntuu aika paljon olevan aktiivista porukkaa.

Toisaalta, jos tunnet jo valmiiksi porukkaa joka voisi olla potentiaalista roolipelaajaa, niin voisi olla helpompaa kokeilla sitä reittiä. Tällöin kannattaa panostaa ensikokemuksen sujuvuuteen, eli ei kannata kokeilla omia house ruleja ensimmäistä kertaa uusilla porukoilla, ja varmasti valmiit hahmot myös madaltavat aloituskynnystä. Uusilla pelaajilla se hahmoon eläytyminen voi muutenkin olla vähän hakusessa, eli sillä ei välttämättä ole kovin paljoa merkitystä, että hahmoa ei ole tehty itse. Aloitteleva pelaaja ei luultavasti muutenkaan tiedä, minkälaista hahmoa haluaisi pelata, joten ei siitä itse tehdystä hahmosta välttämättä sen läheisempää tule kuin valmiista. Ja toisaalta, varsinkin jos valmiiseen hahmoon jättää liikkumavaraa, niin siitä saattaa muokkautua hyvinkin helposti pelaajalle läheinen.

Eli tässä kannattaa lähteä siitä, että saat ensin koukutettua sopivan määrän pelaajia roolipelaamiseen ylipäätään, käyttäen mitä tahansa siihen sopivaa peliä ja genreä. Sen jälkeen sitten jossain vaiheessa vaihdatte siihen systeemiin, jota halusit alun perin pelata - siis jos myös pelaajat haluavat kokeilla sitä systeemiä. Eli jos osaat KERPin hyvin (ja koska sen maailma on suurelle osalle ihmisistä edes jollakin tavalla tuttu), niin aloitatte sillä. Sitten joskus myöhemmin katselette, millä systeemillä jatkatte - tai pelaatte useita kampanjoita kutakin eri systeemillä.
YJT

ViestiKirjoittaja jonkka » 26 Marras 2017, 17:30

Tämän harrastuksen ehdottomasti hankalin puoli on peliseuran ja etenkin sopivan sellaisen löytäminen. YJT tuossa jo edellä listasi ne hankaluudet jotka saman fyysisen pöydän ääreen halajavia odottavat eikä minulla siihen oikein ole lisättävää. Critical Rolen saamasta suosiosta huolimatta harrastajia on tässä maassa todella harvassa ja suurin osa aktiiveista on jo vakituisissa porukoissa mikä tekee uusien ryhmien perustamisesta tai vanhoihin mukaan pääsemisestä todella tuskaista hommaa.

Moderni vaihtoehto on netissä pelaaminen. Itse pelaan sivustolla nimeltä Roll20.net mutta se ei ole ainoa vaihtoehto (Fantasygrounds, Google Hangouts tai Tabletop Simulator ovat ne muut). Nettipelaamisen plussaa on se, että peliseuraa löytää paljon helpommin ja tehokasta peliaikaa ei kulu matkustamiseen - mutta toisaalta pelkän voicen varassa chattailu jättää jotain pois kommunikaatiosta.

Sinun kannaltasi huonoa on se, että valmista hahmolomaketta ja sitä kautta automatisoitua pelitukea ei MERPille taida löytyä ja vaikka niiden modaaminen itse on mahdollista, ei se kait ole ihan helppoa. Muuhun osaan viestistäsi eli tuohon MERP/KERP-kuvioon en osaa ottaa mitään kantaa, olen saattanut tuota joskus vuosikymmeniä sitten jossain conissa kokeilla mutta en muista / tiedä siitä yhtikäs mitään.
jonkka

ViestiKirjoittaja Sam! » 26 Marras 2017, 21:49

addu kirjoitti:Olen uusi käyttäjä

Tervetuloa mukaan! Tällaiset roolipelifoorumit olivat tärkeitä keskustelupaikkoja 1990-luvun lopun ja 2000-luvun alun aikoihin, sittemmin ne ovat pahasti autioituneet. Tämä roolipelit.net on oikeastaan ainoa jäljellä oleva, eikä täälläkään montaa keskustelijaa ole. Roolipelaajien Suomi -Facebook-ryhmässä sen sijaan on noin 3000 jäsentä. Täälläkin siis voi yrittää ja me viimeiset mohikaanit kyllä arvostamme jokaista käyttäjää, joka auttaa roolipelifoorumeita selviytymään vielä pari päivää.

Mitä peliseuran löytämiseen tulee, niin suosittelen aloittamaan omasta tuttavapiiristä. Kaverit lähtevät usein kokeilemaan jotain uutta, josta on itse kovasti innostunut. Ehkä siitä sitten herää laajempikin kiinnostus, ehkä ei, mutta ei sitä kokeilematta tiedä. Jotenkin suosittelisin, että jätät väliin sen pelikaverien marinoimisen alkoholilla, mutta tunnet heidät itse parhaiten ja epäilemättä tiedät mitä olet tekemässä.

Kaikenlaiset muut kehitelmät kirjaston ilmoitustaulusta nuorisotilassa järjestettyyn pelikerhoon asti ovat sitten jo haastavampia. Kuten itsekin sanoit, vaatii aika paljon omaa intoa & rohkeutta, että joku lähtee mainoksen perusteella pelaamaan. Oman kokemukseni perusteella sanoisin, että nuoret menevät sinne minne kaveritkin, eli ulkopuolisena nuorisoa on vaikea saada mukaan. Aikuisilla puolestaan on jo arki täynnä kaikenlaista tekemistä, eivätkä he yleensä noin vain etsiskele uutta harrastusta elämäänsä. Tässä kuitenkin pätee sama kuin tuossa edellä, että eihän sitä kokeilematta tiedä. Roolipelaamisella on tällä hetkellä nostetta ja Kotka on kuitenkin sen verran iso kaupunki, että kyllä sieltä voi muita harrastajia ilmoituksen avulla löytyäkin. Kokeile siis, mutta älä pety jos tulokset jäävät laihoiksi.

Toisten harrastajien kautta piireihin pääseminen on myös oiva vaihtoehto. Valitettavasti en itse tunne ketään kotkalaisia roolipelaajia. Aina silloin tällöin tulee vastaan tällaisia kaltaisiasi tyyppejä, jotka ovat sielläpäin peliseuraa vailla, mutta en ole onnistunut yhdistämään heitä yhdeksi peliporukaksi.

Sopivan pelisysteemin puolesta komppaan aiempia puheenvuoroja: Joo, KERP on nykymittapuulla vallan tönkkö peli, mutta tärkeintä on, että olet itse pelisysteemin tasalla. En usko, että sillä pelijärjestelmällä sinänsä on suurtakaan väliä tyypeille, jotka eivät ole aiemmin roolipelanneet. En myöskään haluaisi ohjata sinua opiskelemaan uudempien pelien sääntökirjoja, jolloin kaikki tuo intosi haihtuu sääntökirjoja opiskellessa sen sijaan, että se johtaisi aktiiviseen peliporukan muodostamiseen.

Jos kuitenkin tilanne on se, että haluat saada pelisysteemiksi jotain muuta kuin KERP:n, niin vanhan systeemin tuunaamista parempi vaihtoehto on ottaa joku oikeasti toimiva peli. Tolkienin Keski-Maa -fiilistelyyn suosittelen The One Ring (http://cubicle7.co.uk/our-games/the-one-ring/) tai Adventures in Middle-Earth (http://cubicle7.co.uk/our-games/adventu ... dle-earth/) -pelejä hyviksi lähtökohdiksi. Jälkimmäinen perustuu D&D:n tuoreimman version sääntöihin ja molemmat ovat keskiraskaita pelejä, mutta eivät millään muotoa KERP:ä vaikeampia.

Ja vielä esittelypelikerran vetämisestä: olet aivan oikeassa siinä, että tärkeintä on pelin sujuvuus. Jos hahmonluonti onnistuu kymmenessä minuutissa, voi sen hyvin tehdä pelikerran alussakin. Jos siihen menee vähintään tunti, käytä mieluummin valmishahmoja. Esittelypelaamisessa siihen varsinaiseen pelaamiseen on hyvä päästä kohtuullisen nopeasti ja sen pitäisi edetä jouhevasti ilman suurempia sääntötarkistuksia tai muita taukoja.
Osta Pyöreän pöydän ritarit - roolipeli sankaruudesta
Blogini tarinankerronnasta: Mythopoeia
Sam!

ViestiKirjoittaja Noppamaagi » 28 Marras 2017, 15:43

Kerpin systeemi on vallan mainio ja taipuu monenmoiseen. Itse muokkaan Rolemasteria kaiken aikaa. Tällä hetkellä olen vääntämässä sitä Fallout universumiin sopivaksi. Ei kannata liikaa pelätä virheitä. Eihän voi oppia, jos ei kokeile. Kerro vähän minkätyylistä muutosta meinasit siihen säätää, niin mietitään yhdessä toimivuutta.
Sua gobliinit kyttää ansoineen, sua peikot ajaa satimeen...
Noppamaagi
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas

Paluu Rolemaster ja MERP